Schiphol Groep besteedt het werkplekbeheer, inclusief helpdeskondersteuning, uit aan Fujitsu. Eerder voerde Getronics deze werkzaamheden uit. De overeenkomst heeft een looptijd van drie jaar, met een optie voor nog eens twee jaar.
Fujitsu levert ook nog eens desktops, laptops en pda’s. In totaal gaat het om circa tweeduizend werkplekken. Over de contractwaarde willen de luchthaven en de it-dienstverlener geen uitspraken doen. In de oorspronkelijke aankondiging van de Europese aanbesteding staat als globale omvang een bedrag van 6,8 miljoen euro voor een driejarige raamovereenkomst genoemd. Bovendien staat daarin aangegeven dat de helpdeskondersteuning – nu nog gericht op kantoorautomatisering – in de toekomst mogelijk kan worden uitgebreid met eerstelijns helpdesktaken voor andere it-omgevingen binnen Schiphol. Te denken valt aan de vluchtinformatiepanelen, de grenspassage-apparatuur en het badgecenter.
Het beheer van de werkplekken vindt op Schiphol plaats. De ondersteuning van de it-gebruikers gebeurt op afstand, vanuit Fujitsu’s internationale helpdesk in Maarssen. Bij de benodigde nieuwe desktops, laptops en pda’s die Fujitsu de luchthavenexploitant levert, zijn installatie en onderhoud inbegrepen. Volgens een zegsvrouw van de automatiseerder heeft haar bedrijf de aanbesteding gewonnen door de kwaliteit van de bieding, en dan met name door de expertise van de beschikbare medewerkers en de visie op het op een hoger peil trekken van de kantoorautomatiserings-dienstverlening aan Schiphol. Fujitsu verwierf in 2003 reeds een werkplekbeheercontract bij KLM. Volgens een woordvoerster van Schiphol heeft dit geen rol gespeeld bij de keuze voor Fujitsu. De it-dienstverlener denkt zijn opgebouwde ervaring met uitbestedingsdiensten in luchtvaartkringen wel degelijk een positieve invloed uitoefent in zo’n selectietraject.
Bij Schiphol werken nog zo’n honderd mensen op de eigen it-afdeling. De woordvoerster zegt dat er momenteel geen andere uitbestedingstrajecten lopen en wil niet voorspellen of het nog zal gebeuren. De luchthaven heeft de afgelopen jaren behoorlijk aan zijn informatiehuishouding gesleuteld. Het zocht op it-gebied samenwerking met luchthavens in het buitenland als Zaventem en Frankfurt en was al in 1999 bezig met een standaardisatieslag, waarbij de infrastructuur werd vernieuwd en de vele honderden systemen teruggebracht moesten worden tot een select aantal. Vorig jaar vond er een vervanging plaats van het CISS (Centrale Informatiesysteem Schiphol).< BR>