Noch Oracle, noch PeopleSoft heeft al contact gezocht met de Nederlandse vakbonden omtrent de reorganisatie van het nieuwe Oracle, die afgelopen week in volle vaart van start ging.
Oracle liet vorig weekend weten dat er bij de vorming van het gecombineerde bedrijf vijfduizend mensen hun baan zullen verliezen. Het gros daarvan is Amerikaan en vond ijskoud een ontslagbrief op de deurmat. In Nederland krijgen werknemers bescherming van ondernemingsraden en vakbonden, maar Babet Hendriks van vakbond De Unie heeft nog niets gehoord. “Ik heb wel contact met PeopleSoft-medewerkers en zij zijn zeer ongerust.”
Vlak nadat de overname een feit was, nam Hendriks contact op met PeopleSoft om door middel van een bijeenkomst vragen te beantwoorden en onzekerheid bij werknemers weg te nemen. “Daar kreeg ik een negatieve reactie op. Vervolgens heb ik geen contact meer gehad. Ik was onaangenaam verrast door de voortvarendheid waarmee beide bedrijven nu willen integreren en de negatieve consequenties die dit kan hebben voor de PeopleSoft-werknemers. Begin deze week heb ik geprobeerd contact te leggen met PeopleSoft, maar zij reageren niet.”
De komende dagen zal er niet direct iets gebeuren in Nederland, maar ook hier zullen beide ondernemingen worden samengevoegd en dat zal heel waarschijnlijk gepaard gaan met ontslagen, zowel bij Oracle- als PeopleSoft. Hendriks: “Ik snap niet dat Oracle en PeopleSoft geen openheid van zaken geven, zodat we het goed kunnen regelen. Dat neemt veel frustratie en onzekerheid weg.”
Verkoop en ontwikkeling
Oracle Corp. laat in een persbericht weten 90 procent van de ontwikkel- en supportmedewerkers van PeopleSoft te willen behouden. Daarnaast wil het bedrijf ook een groot deel van de verkoopdivisie overnemen. Dat betekent dat de klappen met grote waarschijnlijkheid vooral zullen vallen in de marketinghoek en bij administratieve, ondersteunende functies. Hoe deze verdeling in Nederland uit zal vallen, is niet duidelijk.
PeopleSoft kent in Nederland drie takken: de Benelux-organisatie, het ‘shared services center’ en het ‘global support center’. In totaal werken in Nederland tussen de 250 en 300 mensen, waarvan er ongeveer 150 voor de Benelux-organisatie werken. Daarbij zitten tachtig consultants en de rest is verkoop, marketing (� 6) en ondersteunende functies (10-15).
“Vooral de mensen bij het global support center zijn buitengewoon ongerust. Zij vragen zich af wat er met hen gaat gebeuren”, aldus Hendriks. Veel van hen komen uit het buitenland, maar zijn in Nederland werkzaam. Zij zijn niet bekend met de Nederlandse wet- en regelgeving, “en zitten dus met dubbele vragen”.< BR>