Organisaties zijn huiverig voor veiligheidsrisico's en kwaliteitsproblemen bij IP-telefonie. Dit blijkt uit onderzoek van Netlink naar de belangrijkste voor- en nadelen van IP-telefonie volgens IT-managers.
Een goedkopere infrastructuur en een besparing op telefoon- en beheerkosten worden als belangrijkste voordelen van IP-telefonie aangegeven. Als gebruikersvoordeel wordt verbetering van mobiliteit en flexibiliteit en daardoor een verbeterde productiviteit genoemd. Ook de mogelijkheid om verschillende communicatievormen te integreren wordt als een aantrekkelijk voordeel gezien.
Het merendeel van de respondenten ziet naast voordelen ook struikelblokken voor IP-telefonie in de toekomst. IT-managers zijn vooral bang voor veiligheidsrisico’s en kwaliteitsproblemen. Daarnaast denken veel organisaties dat een IP-telefonieoplossing moeilijk te beheren is en dat het veel complexiteit oplevert voor de eindgebruiker. Netlink wil afrekenen met deze vooroordelen.
Analoge telefonie heeft het imago veilig te zijn, maar is in werkelijkheid veel onveiliger dan IP-telefonie. Willem Holterman, general manager bij Netlink: ‘In een traditionele telefooncentrale kan veel eenvoudiger worden ingebroken dan in een IP-telefoniecentrale. Men verkeert echter vaak in de veronderstelling dat telefoonverkeer over het netwerk veel makkelijker af te luisteren is. Ten onrechte, want de meeste leveranciers integreren uitstekende beveiligingsoplossingen in hun IP-telefonieoplossingen, waarmee mogelijke risico’s worden gereduceerd.’
Ook de gevreesde kwaliteitsproblemen zijn vandaag de dag niet meer aan de orde volgens Netlink. ‘Een jaar of 5 geleden, toen de ontwikkeling in IP-telefonie net op gang kwam hadden mensen veel meer last van kwaliteitsproblemen. Tegenwoordig kunnen gesprekken zo gecomprimeerd worden dat er veel minder bandbreedte nodig is. Gesprekken kunnen zo in real-time plaatsvinden zonder haperingen of andere problemen,’ zegt Holterman.
Netlink ziet IP-telefonie als een antwoord op de beperkingen van de traditionele telefooncentrale. Bij een dergelijke centrale is het niet eenvoudig direct instellingen te wijzigen, nieuwe functies toe te voegen en interne telefoonaansluitingen in een handomdraai te verhuizen. IP-telefonietoestellen zijn over het algemeen gemakkelijk te bedienen en overzichtelijker qua functies dan de oude traditionele toestellen. ‘En complex is het beheer van een IP-telefonieoplossing niet. Als je IT-georiënteerd bent en je kunt een netwerk onderhouden dan kun je zeker een IP-telefoniecentrale onderhouden. Het beheer ervan is dermate eenvoudig dat een netwerkbeheerder dit zonder problemen kan uitvoeren,’ aldus Holterman.