Genesys Telecommunications Laboratories, een dochtermaatschappij van Alcatel, heeft een overeenkomst gesloten met Microsoft Real-Time Collaboration Group.
Deze overeenkomst omvat een geïntegreerde oplossing waarmee gebruikers van Microsoft’s communicatie-cliënt ‘Istanbul’ via hun computer toegang hebben tot contactinformatie en telefoongesprekken kunnen initiëren.
Eerdere versies van Microsofts Instant Messaging bood gebruikers de mogelijkheid om snel en makkelijk te weten te komen of contactpersonen beschikbaar waren voor een online chat-sessie. De producten die uit deze overeenkomst ontstaan, kunnen dankzij een real time koppeling naar de telefonieomgeving, gebruikers onmiddellijk inlichten of contactpersonen online of aan de telefoon zijn. Tegelijk zullen ze ook ‘point en click’-functies bieden om oproepen te initiëren en door te schakelen en instant messaging-conferenties te plannen vanuit de Microsoft-desktop.
“Samenwerkingsverbanden tussen organisaties die thuis zijn in telefonie en organisaties gespecialiseerd in desktop-toepassingen bieden interessante perspectieven voor bedrijfscommunicatie en –samenwerking”, aldus Bern Elliot, vice-voorzitter bij Gartner. “Concreet is het de bedoeling dat de meest voorkomende desktop-toepassingen integreerbaar zijn met de veelgebruikte pbx- en ip-pbx-telefooncentrales. De combinatie van telefoonfuncties met instant messaging maakt de weg vrij voor een nieuw pakket toepassingen voor bedrijfstelefonie.”