Economen voorspellen dat China binnen twee jaar de grootste online markt ter wereld zal zijn. Op dit moment neemt het gebruik van e-commerce snel toe, nu al koopt één op de vier Chinezen hun producten online.
Verwacht wordt dat in 2005 twee op de drie Chinezen spullen via het internet zullen kopen. De populairste producten die Chinezen online kopen zijn boeken en computerapparatuur. Meer en meer Chinezen kiezen surfen over het internet boven televisiekijken en dit maakt van China de droom van elke marketeer.
De Chinese markt is gigantisch (ongeveer honderdmiljoen online consumenten) en de mensen die gebruik maken van het internet zijn jong en welgesteld. Negen van de tien online consumenten zijn jonger dan veertig jaar en tweederde verdient een meer dan gemiddeld inkomen. Deze grote en zeer interessante doelgroep biedt unieke kansen voor zowel grote als kleine bedrijven om winst te maken.
Wat de groei van online verkopen kan vertragen is het gebrek aan veilige en betrouwbare betalingssystemen. Weinig Chinezen hebben een creditcard en er is weinig bereidheid om vooraf voor producten te betalen. Twee op de drie transacties worden dan ook betaald via de postbode.