Wellicht mede door de komst van het typische IT-distributiegezicht Jos Beernink, twee jaar geleden, wordt Samsung door Nederlandse resellers inmiddels gezien als een echt IT-bedrijf. En dat terwijl de Koreanen, in de gekscherende bewoordingen van Beernink, ‘alles produceren waar een stekker aan zit’. Het bedrijf belooft volgend jaar een flink aantal nieuwe producten op de Nederlandse markt te brengen, waaronder notebooks.
Jos Beernink verdween ruim twee jaar geleden even uit het zicht nadat hij gewipt werd als countrymanager bij Tech Data. In december 2002 dook hij weer op in het kanaal, als directeur Information Systems bij Samsung. Vanuit zijn Achterhoekse woning forenst de manager sindsdien naar Delft.
Beernink, nooit te beroerd om ontwikkelingen in het kanaal kritisch te analyseren, stelt dat zijn huidige werkgever de afgelopen jaren een enorme ontwikkeling heeft doorgemaakt: ‘Samsung was een paar jaar geleden in feite nog gewoon een copycat die heel goed keek waar behoefte aan was en met vergelijkbare producten als zijn concurrenten kwam, maar dan met meer features tegen een lagere prijs. Wat ze heel slim gedaan hebben, is dat al het geld dat met die min of meer simpele kopieeractiviteiten verdiend werd, gestoken is in de ontwikkeling van nieuwe technologieën. Dat heeft er uiteindelijk toe geleid dat Samsung een heel grote speler is geworden op het gebied van met name LCD- en breedbandtechnologie en definitief heeft afgerekend met het verleden.’
In Nederland is volgens Beernink niet zo zichtbaar hoe groot het bedrijf is. ‘Dat komt onder meer doordat er tot een paar jaar geleden geen eigen vestiging was. Er werd gewerkt via een importeur, die toch wat andere belangen heeft dan het bedrijf zelf. Tevens is een aantal producten, zoals bijvoorbeeld notebooks maar ook een brede reeks netwerkproducten, niet op de Nederlandse markt verkrijgbaar. De reden daarvoor is dat we een relatief kleine landenorganisatie hebben en nu eenmaal niet alles tegelijk kunnen doen. Wereldwijd wordt enorm geïnvesteerd in de brand value. Als je een product niet goed introduceert, is het afbreukrisico enorm, en dat risico willen we niet nemen. Daarom wordt het productaanbod de komende jaren heel geleidelijk uitgebreid.’ Voorbeelden van activiteiten die op stapel staan, zijn het Home Vita-concept, waar sinds september in Almere al een voorproefje van wordt gegeven, en samenwerking met grote serviceproviders waaraan Samsung zijn netwerkproducten gaat leveren. ‘Daarnaast denk ik dat we ook op redelijk korte termijn notebooks gaan leveren; in Q1 zal de beslissing daarover wel genomen worden. Eerst moet je natuurlijk een goede analyse van de markt maken en kijken waar je mogelijkheden liggen. Dan moet een nieuw team opgezet worden en als dat eenmaal gebeurd is, kunnen we redelijk snel fysiek gaan uitrollen.’
Huiskamer
Zoals meerdere vendors probeert ook Samsung zijn resellers richting huiskamer te sturen. In samenwerking met breedbandinternetaanbieder UNET is in Almere dit najaar de eerste woning volgens het eerder aangestipte Home Vita-concept ingericht, waarin – zoals Beernink het samenvat – ‘zelfs de magnetron een IP-adres heeft’. Beernink: ‘Alles communiceert met elkaar en is volledig geïntegreerd. We zijn nu bezig partners te selecteren en op te leiden die de Home Vita-producten, die in het tweede kwartaal van 2005 op de Nederlandse markt gebracht worden, kunnen verkopen en installeren.’
Kijkend naar dit concept, maar ook naar Windows Media Center, dat volgens hem de grote driver achter de convergentie van IT en CE (consumenten elektronica) vormt, vraagt Beernink zich af in welk kanaal de consument uiteindelijk zijn geld gaat besteden. ‘Zonder uitzondering willen al onze distributeurs ook onze consumentenproducten gaan leveren. Ingram Micro is inmiddels al begonnen met Sony. Je ziet dat beide kanalen zich voorbereiden, en dat is wel nodig, want ik denk dat in 2005 de richting bepaald wordt. Ik denk dat de IT-spelers die juist inspelen op de behoeftes die er leven de beste kaarten in handen hebben. De stereotoren van morgen wordt zo ingewikkeld en hangt zo met alles samen dat de CE-spelers qua kennis nog een flinke inhaalslag te maken hebben.’
Als een vis in het water
Beernink stapte in 2002 over van een distributeur naar een fabrikant. Het veranderen van rol in het kanaal kostte hem niet veel moeite, zegt hij nu. ‘Wat veel mensen vergeten, is dat ik op mijn drieëntwintigste begonnen ben bij Atari, ook een leverancier. Bij Samsung voelde ik me meteen als een vis in het water. Het enige waar ik echt aan heb moeten wennen, is de overgang van een Amerikaanse naar een Koreaanse bedrijfscultuur. Koreanen houden ervan de lat voor zichzelf heel hoog te leggen en vervolgens gaat alles aan de kant om de doelstellingen te bereiken. Om een voorbeeld te geven: een Koreaanse collega van me kwam laatst gewoon naar Nederland terwijl zijn vrouw hoogzwanger was. Bij ons is de geboorte van een kind het allerbelangrijkste, maar voor hem is het van ondergeschikt belang dat zijn vrouw hun kind alleen moet krijgen wanneer het voor zijn werk nodig is om naar Nederland te gaan. Amerikanen zijn ook heel ambitieus, maar bij hen is bijvoorbeeld het weekend over het algemeen toch wel heilig.’
Zijn oud-collega’s bij Tech Data, waar Beernink elf jaar werkte, krijgen geen voorkeursbehandeling van de Achterhoeker. Op de vraag waarom hij bij sociale aangelegenheden dan zo vaak in het gezelschap van hen te vinden is, antwoordt hij lachend met een tegenvraag. ‘Is het je nooit opgevallen dat het altijd de mensen van Tech Data zijn die als laatste overblijven? Dan kom je dus vanzelf wel bij ze terecht. Natuurlijk heeft dat bedrijf wel een speciaal plekje in mijn hart omdat ik er zo lang met veel plezier gewerkt heb, maar ik geloof in gelijke behandeling. Bovendien is ons distributiemodel zo transparant dat ik ze niet eens kàn bevoordelen, als ik dat al zou willen. Als ik dat één keer doe, heb ik meteen vijf anderen boos op de stoep staan. Daar begin ik dus maar niet aan.’
Mireille Sampimon
m.sampimon@bp.vnu.com
Ik ga in 2007 een huis bouwen.
Wat kan het Homevitaconcept voor mij betekenen?