BMC Software, leverancier van oplossingen op het gebied van Enterprise Management, heeft de intentie bekendgemaakt om Calendra over te nemen.
Calendra is een privé-onderneming die op webtechnologie gebaseerde identiteitsoplossingen maakt voor het bedrijfsleven. De overname maakt het voor BMC Software mogelijk om een geïntegreerde portfolio van Identity Management-oplossingen aan te bieden, inclusief zakelijke contactgegevens (particulier en commercieel), workflow, telefooncentralebeheer en beheer van overige persoonsgegevens. De gecombineerde oplossing maakt een einde aan alle problemen waarmee klanten vaak te maken krijgen wanneer ze verschillende technologieën van verschillende leveranciers willen integreren. Bovendien kan BMC Software door deze overname haar aanbod op het gebied van Business Service Management (BSM) verder verbeteren, wat klanten in staat stelt de IT-infrastructuur te verbeteren vanuit zakelijk perspectief.
Calendra’s hoofdkantoor is gevestigd in Parijs. De onderneming heeft meer dan tweehonderd klanten en vijf miljoen gebruikers over de hele wereld. Het klantenbestand is bijzonder divers: van het midden- en kleinbedrijf tot ondernemingen uit de Global 2000 met complexe problemen en grote aantallen werknemers, leveranciers, partners en klanten.
‘Grote spelers op de markt voor Identity Management willen hun marktpenetratie verbeteren, met als gevolg dat de markt zich consolideert,’ aldus Roberta Witty, analist bij Gartner. ‘Bedrijven willen een leverancier die hun systemen voor het beheer van persoonsgegevens en identiteitsbeheer kan integreren. Een Identity Management-portfolio met geïntegreerde workflow is van groot belang voor een betere concurrentiepositie.’
Belangrijkste voordelen van de overname:
* De beschikbaarheid van de benodigde persoonsgegevens in een bedrijfscontext en de eenvoudig aanpasbare gedelegeerde workflow-omgeving vormen een belangrijke verbetering van het aanbod van BMC Software op het gebied van Identity Management. Hiermee kan het gebruik van administratiegegevens en selfservice-registraties aanzienlijk worden verbeterd.
* Klanten kunnen op een gemakkelijke manier zelf toepassingen voor persoonsgegevens maken die ervoor zorgen dat de beveiligingsregels consequent worden toegepast in de hele IT-infrastructuur, inclusief web, portals, systemen die werken met één centrale aanmelding, PKI-systemen en client server/legacy applicaties.
* Meer ondersteuning en beheermogelijkheden voor personeelszaken op basis van telefoonnummers (ook van commerciële aard), organisatieschema’s en plattegrondtoepassingen.
* Een volledig beheer van de dagelijkse benodigdheden van werknemers door configuratie van de telefooncentrale van het bedrijf en het gereedmaken van de benodigde fysieke middelen en werkplek.
* Versterking en uitbreiding van de Identity Management-oplossing van BMC Software, met alle voordelen van dien voor de gebruikers, en een verbetering van de positionering van BMC Software bij het midden- en kleinbedrijf.
Door de combinatie van de provisioning-oplossing van BMC Software (CONTROL-SA) en de op bedrijfsprocessen georiënteerde workflow- en directorymanagement-mogelijkheden van Calendra beschikt de klant over een volledigere en beter geïntegreerde Identity Management Suite. Deze Identity Management-oplossing maakt een einde aan de integratieproblemen waarmee klanten vaak te maken krijgen wanneer ze losse componenten van verschillende bedrijven aanschaffen. De architectuur van de gecombineerde oplossing werkt met ’identity services’. Klanten kunnen hierdoor op een gemakkelijke manier functies aanpassen aan hun specifieke bedrijfsprocessen met behulp van een speciale Java-ontwikkeltool. Hiermee kunnen allerlei toepassingen snel worden gemaakt, geoptimaliseerd voor het maken van Identity Management-toepassingen in een IT-infrastructuur. Zodra de overname is afgerond worden veel van deze oplossingen door BMC Software op de markt gebracht.
‘Deze overname is een zeer positieve ontwikkeling voor de vele klanten van Calendra,’ legt Alain Pechon, CEO van Calendra, uit. ‘De financiële slagkracht van BMC, maar zeker ook haar visie en commitment op het gebied van Identity Management, zorgen ervoor dat wij onze klanten beter kunnen bedienen. Bovendien zorgt de wereldwijde aanwezigheid van BMC ervoor dat wij de toonaangevende producten van Calendra, én nieuwe geïntegreerde producten, aan een breder klantenbestand kunnen voorleggen.’
Dankzij de overname kan BMC Software zijn strategie waarmaken – het aanbieden van de meest uitgebreide geïntegreerde Identity Management Suite – en tegelijk wordt hiermee het BSM-aanbod van BMC Software verbeterd. ‘Identity Management is van essentieel belang voor het opzetten van een complete Business Service Management-omgeving, omdat hiermee de kloof wordt gedicht tussen mensen, processen en infrastructuur,’ aldus Somesh Singh, vice president en general manager van de Identity Management Business Unit van BMC Software. ‘Door deze overname kan de klant de infrastructuur en alle gegevens voor het bepalen van de identiteit van de gebruikers beheren en krijgt hij tegelijk de beschikking over betere voorzieningen voor audits en voor het voldoen aan bepaalde specifieke voorschriften in zijn sector.’
BMC Software kent haar gelijke niet wanneer het gaat om de omvang, visie en diepte van haar inzet voor BSM-oplossingen. Met de Identity Management-oplossingen van BMC Software wordt niet alleen iedere aanbieder en gebruiker van services gekoppeld aan de onderliggende IT-infrastructuur maar wordt er ook adequaat gereageerd op wijzigingen. Dit is hét punt waarop BMC zich onderscheidt.
De overeenkomst bepaalt dat BMC Software 100% van de aandelen van Calendra verwerft voor circa 33 miljoen dollar in contanten. Naar verwachting wordt de overname in januari 2005 afgerond.