Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: De Firato, kent u dat nog? Kijken we om acht uur naar het journaal? Is IBM het grote voorbeeld voor HP?
De Firato, kent u dat nog?
… de tijd is rijp voor een doorstart. We moeten er nog aan wennen in de computerindustrie. We zijn niet ‘cool’ meer. Lange tijd concentreerde de technologische innovatie zich voor zowel consumenten als zakelijke gebruikers op de personal computer. Dat is voorbij. De aandacht van de consument is verschoven naar andere digitale gadgets, voor foto’s, muziek en video. Alleen als Media Center vermomd trekt de pc nog aandacht. Je ziet het aan de beurzen. In de VS is de Comdex weggezakt, terwijl in Las Vegas vorige week de Consumer Electronics Show (CES) meer bezoekers trok dan ooit. Een ding blijft echter hetzelfde: de openingsspreker, Bill Gates. Even vertrouwd voelden de technische storingen tijdens zijn presentatie aan. Bij de demonstratie van een nieuw Xbox-spel kwam zowaar het blauwe crash-scherm weer eens podiumgroot in beeld. De grap ging rond dat Gates de vorige avond enorm was doorgezakt en ’s morgens wakker was geworden naast een Apple.
Volgens mij wordt het tijd dat de RAI de Firato nieuw leven inblaast. Deze aloude beurs voor consumentenelektronica ging in 1998 ter ziele toen heel Nederland een televisie, videorecorder en versterker met hifi-boxen had aangeschaft. Dat was apparatuur die rustig tien jaar meeging. Inmiddels wervelt er een revolutie door de huiskamer. De digitalisering van ons huiselijk leven verloopt in zo’n sneltreinvaart dat zelfs Vincent Evers het nauwelijks meer kan bijbenen. Met de digitalisering veroudert ook consumentenelektronica met de snelheid van de pc. Dat is goed nieuws, niet alleen voor het bedrijfsleven, maar ook voor beursorganisatoren.
Kijken we om acht uur naar het journaal?
… dat bepalen we straks zelf wel. Het technologienieuws werd deze week gedomineerd door de CES 2005 in Las Vegas. Televisie was een hoofdthema. Ingrijpender dan alle nieuwe platte televisies is de aanstaande doorbraak van digitale opnameapparatuur, van dvd-recorder met harde schijf tot een volledige Media Center-computer. Dat gaat op termijn ons kijkgedrag wezenlijk veranderen. Gartner heeft al vastgesteld dat gebruikers van digitale recorders veel minder naar live-televisie kijken. Daar komt bij dat een nieuwe generatie video-op-aanvraag diensten in combinatie met digitale recorders aan de man zal worden gebracht. Je kunt daarmee vast een aantal speelfilms ophalen, die je later op een zelf te kiezen tijdstip gaat bekijken. Nederland loopt daarmee flink achter op de VS, maar wie weet wat Versatel, gesteund door John de Mol, allemaal gaat losmaken. Voor de omroepen, commercieel of niet, is deze ontwikkeling behoorlijk bedreigend, omdat de traditionele inkomsten uit reclameblokken onder druk komen te staan, want dat is vast het eerste wat de recorder-gebruiker overslaat.
Is IBM het grote voorbeeld voor HP?
… nee, HP ziet wel brood in de consumentenmarkt. Er is geen enkel ander groot computerconcern dat zo’n speerpunt maakt van de ‘digitale levensstijl’ als Hewlett Packard. Van oudsher voert dit bedrijf al een breed portfolio van producten. Bij opeenvolgende reorganisaties is daar de laatste vijf jaar flink in gesnoeid, maar de consumentenmarkt is duidelijk in beeld gebleven. Rond de succesvolle printeractiviteiten ontwikkelde HP een brede reeks digitale producten, waaronder camera’s en muziekspelers. In zijn relatie met Microsoft vaart HP scherp aan de wind. Hoewel het één van de grote promotors is van het XP Media Center-concept, brengt het ook een iPod-kloon uit en levert het iTunes mee op alle consumentencomputers. Bovendien kondigde het deze week aan dat het ook op Linux gebaseerde ‘mediahubs’ gaat uitbrengen. Dat worden Tivo-achtige digitale recorders met een hdtv-tuner en eventueel een dvd-recorder. Later dit jaar lanceert HP ook nog een groot aantal hdtv’s en videoprojectoren voor de huiskamer.< BR>
Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict-nieuws van de afgelopen week.