Hotelsoftware: valt daar droog brood mee te verdienen? Het Veenendaalse bedrijf Brilliant Software is al ruim tien jaar actief in deze niche. De inspanningen leverden eind vorig jaar de Exportprijs van de provincie Utrecht op.
Met het geldbedrag van drieduizend euro dat aan de prijs is verbonden, gaat commercieel directeur Patrick van der Wardt in ieder geval een personeelsfeestje bouwen. “Bij ons werken ruim dertig mensen, verdeeld over het hoofdkantoor in Veenendaal en onze vestigingen in Duitsland, Engeland, Canada en de Verenigde Staten.” Typisch voor het bedrijf is dat er veel mensen werken met ervaring in het hotelwezen of een opleiding aan de Hogere Hotelschool.
Van der Wardt richtte in 1992 met twee partners Brilliant Software op. In eerste instantie verkocht het bedrijf een hotelinformatiesysteem als DOS-applicatie op Novell-servers. Vanaf 1994 kwamen er Windows-gebaseerde oplossingen op de markt. “Wij leveren een hotelreserveringapplicatie en een kassasysteem voor het restaurant en de bar. Daarbij zijn koppelingen met de telefooncentrale en de televisie- en sleutelsystemen mogelijk. Op ons hoofdkantoor in Veenendaal hebben we verkoop, softwareontwikkeling en ondersteuning ondergebracht. In het buitenland gaat het om verkoopkantoren.”
De onderneming is vrij snel over de grens actief geworden: eerst in Duitsland en vanaf 1997, bij het binnenhalen van de Holiday Inn als klant, in Groot-Brittannië. Via deze hotelketen heeft de softwaremaker onlangs ook voet aan de grond gekregen in Dubai. “Door in diverse landen actief te zijn, spreiden we het ondernemingsrisico”, zegt Van der Wardt. De concurrentie op deze nichemarkt is beperkt, maar hevig. Er is een handvol internationale leveranciers, met als grootste het Amerikaanse Micro Fidelio, en een paar lokale aanbieders, waaronder in Nederland Hotelconcept. “Grote softwarepartijen als SAP en Siemens hebben het geprobeerd, maar zijn te groot en te log om 24 uur per dag flexibele diensten aan de hotelbranche te leveren.”
Brilliant Software bedient niet alleen de grote hotels, maar ook de kleinere logementen. “We hebben een goedkopere ‘oplossing tot dertig kamers’, waarbij de hotelier niet voor de software betaalt, maar per maand op basis van de geboekte kamers. Toch gebeurt het vaak dat een hotelbaas de software alsnog koopt uit angst voor onverwachte hoge variabele kosten. Dat is meer een gevoelsmatig dan een reële noodzaak”, aldus Van der Wardt.
Initiatiefnemer van de ‘Export Connection Award’ is de Kamer van Koophandel in Gooi- en Eemland. Die concludeerde dat er in de streek Amsterdam-Utrecht – de tweede ict-regio van Nederland – te weinig software- en multimedia-producten en -diensten hun weg over de grens vinden. De uitreiking van een prijs aan een succesvolle exporteur toont aan dat internationale verkoop wel degelijk loont. < BR>