2004 was toch niet het jaar dat velen in de it-wereld gedacht en gehoopt hadden. In 2002 en zeker in 2003 voorspelden diverse analisten dat de economie in 2004 weer zou aantrekken en dat de it-sector daarvan zou profiteren. Eindelijk zouden we weer al onze prachtige projecten, die tijdelijk in de ijskast gezet waren, kunnen opstarten. Maar nee! Ook 2004 was voor de it een zwaar jaar. Mensen werden ontslagen, bedrijven werden gesloten, projecten bleven in de ijskast, en er werd niet zwaar geïnvesteerd in nieuwe technologie.
Wordt 2005 dan een goed jaar? Het zou best zo kunnen zijn dat, ook al klimmen we economisch volledig uit het dal, onze it-budgetten niet meer sky high zullen worden. Het management is zich door de crisis veel meer gaan bemoeien met de kosten en baten van hun it-afdeling. Deze bewustwording heeft ertoe geleid dat er veel zakelijker met it omgegaan wordt. Deze houding zou wel eens kunnen blijven, ondanks mogelijke economische verbeteringen.
Dus wat moet je doen als it’er? Moet je gewoon blijven zitten waar je zit? Welke vaardigheden moet je opbouwen om te overleven? Moet je naar India of China verhuizen? Toch maar weer je biologie- of geschiedenisstudie voortzetten die je voor een carrière in de it had onderbroken?
Het is moeilijk een algemeen advies te geven. Al is er misschien één aspect dat iedereen ter harte moet nemen. Naast de technische kennis en vaardigheden moet een it’er zich ook veel beter in de business verplaatsen.
Onlangs voerde ik een verhitte discussie met iemand over of een service oriented architecture (soa) met gebruikmaking van een enterprise service bus (esb) wel efficiënt genoeg zou zijn. Mijn gesprekspartner wist zeker dat het veel efficiënter zou zijn om alles gewoon in Cobol te programmeren en op een mainframe te draaien. Hij kon dan een verwerkingstijd van maximaal enkele milliseconden garanderen. Volgens hem zou zo’n esb over een vergelijkbare hoeveel werk vele seconden doen. Ik sprak dat zeker niet tegen, maar probeerde de businessvoordelen van een soa toe te lichten, bijvoorbeeld dat een organisatie daarna sneller kan inspelen op veranderingen in de markt. Het leek hem dat de performance belangrijker zou zijn.
Uiteindelijk kom je er tijdens zo’n discussie niet uit. Mijn argumenten waren voor hem gewoonweg geen relevante argumenten. Deze discussie was representatief voor vele discussies die gevoerd worden tussen managers en it-specialisten. Managers willen praten over de business, willen praten over kosten. Luisteren naar wat goeroes als Paul Strassmann en Nicolas Carr zeggen over de kosten van it. De techneut heeft zijn eigen idolen, zoals Martin Fowler en Linus Torvalds.
De techneut kent Strassmann niet en de manager heeft nog nooit van Martin Fowler gehoord. Die manager zal de wereld van de it’er nooit goed begrijpen. Dat is een specialisme. Maar u weet: als de berg niet tot Mohammed wil komen, dan… Het advies is dus: zorg dat u de manager wel begrijpt. Verplaats u in zijn wereld. Leer zijn problemen kennen. Ken zijn goeroes en achterhaal waarover deze spreken. Lees naast uw favoriete Java-magazine ook eens de Harvard Business Review.
Wat 2005 voor een jaar gaat worden, is voor iedereen nog een vraagteken. Zorg in ieder geval dat u uw technische oogkleppen afzet en ga denken vanuit de business. Want wie zich goed op het scheidvlak van business en it kan manifesteren, heeft waarschijnlijk een toekomst. Succes, en laten we hopen dat 2005 een goed jaar wordt.< BR>
Rick F. van der Lans is onafhankelijk adviseur, een internationaal bekend spreker en auteur van diverse boeken, tevens gespecialiseerd in softwareontwikkeling, datawarehousing en internet.