Achteraf valt outsourcing best mee en bevalt de nieuwe baan vaak beter dan de oude. Nederlandse werknemers zijn tevreden over uitbesteding, maar vinden wel dat de begeleiding beter kan.
De stellingen komen uit een onderzoek van LogicaCMG dat door onderzoeksbureau Coleman Parkes is uitgevoerd in vier Europese landen (Frankrijk, Duitsland, Verenigd Koninkrijk en Nederland) onder tweehonderd werknemers die een outsourcing traject hebben meegemaakt.
Tijdens de voorbereiding van 'uitbesteding' is 84 procent van de werknemers nerveus: men weet niet wat ze moeten verwachten en angst voor bijvoorbeeld baanverlies overheerst. Uit het onderzoek blijkt dat voor het merendeel van de werknemers (60 procent) de zorgen onterecht waren en 59 procent (76 procent voor Nederlanders) zegt dat de nieuwe baan iets positiefs heeft, maar dat er wel ruimte is voor verbetering. Voor een kwart van de werknemers (14 procent Nederlanders) is de nieuwe baan een teleurstelling.
Ook blijkt dat communicatie over en de planning van outsourcing erg belangrijk is. Als werknemers weten waar ze aan toe zijn, zien ze minder beren op de weg. Van de ondervraagden vindt 39 procent dat dit beter had gekund.
Na het outsourcen was het overgrote deel van de ondervraagden tevreden: 83 procent denkt dat ze meer carrièrekansen hebben. Een derde is niet tevreden en heeft erover nagedacht om van baan te veranderen. Het onderzoek vertelt niet of ze inderdaad vertrekken.