Afgaand op het aanbod van de CES (Consumer Electronics Show) in Las Vegas is de digitale woning weer helemaal terug. Slimme ovens die per email of de mobiele telefoon geprogrammeerd kunnen worden, huisnetwerken waarmee muziek van de pc draadloos in iedere hoek van de woning kan worden weergegeven en plasma schermen die tevens de temperatuur van de woning kunnen regelen, het begint eindelijk realiteit te worden.
Even buiten het CES South Plaza – de meest recente aanbouw van het Las Vegas Convention Center – had het Amerikaanse bedrijf NextGen een houten huis vol technische snufjes laten optrekken. In elk vertrek waren wel platte schermen te vinden met Media Center software van Microsoft. Niet zo vreemd, als je bedenkt dat Microsoft de hoofdsponsor van dit huis van de toekomst is. Deskundigen denken echter wel dat het zo ook ongeveer gaat worden.
De pc verdwijnt langzaam uit de huiskamer, en platte beeldschermen in de woning nemen diens functie over. In de keuken, de woonkamer, bad- en slaapkamer kunnen we muziek afspelen, het laatste nieuws bekijken, of de temperatuur van de slaapvertrekken regelen. Het Media Center, of soortgelijke software, wordt het besturingssysteem van onze woning.
Televisie was zonder meer het thema van CES 2005. Digitale video- dvdrecorders zijn niet aan te slepen en vrijwel alle Amerikaanse kabelbedrijven zijn video on demand (VOD) diensten gestart. De kijker wil kijken wanneer hem dat uitkomt. Gebruikers van een digitale recorder kijken zelfs al geen livetelevisie meer, zo blijkt uit onderzoek van Gartner. Met name voor het Media Center, dat van de computer of de settop box een mediahub maakt, blijkt veel belangstelling te bestaan. Zeker tachtig pc-fabrikanten en nog eens vijfhonderd systeembouwers verkopen een variant van de software.
De digitale component op CES is dit jaar zo sterk dat een rehabilitatie van de ict-beurs Comdex, jarenlang de grootste vakbeurs in de VS, niet erg waarschijnlijk lijkt. CES trok tot en met zondag een record van 120.000 bezoekers. Comdex registreerde vier jaar geleden nog 200.000 bezoekers, maar toen de ict-markt instortte waren er in 2003 nog maar 40.000 mensen geïnteresseerd in een sterk uitgedund Comdex.