Telecomtoezichthouder Opta heeft een boete van 450.000 euro opgelegd aan KPN. De telecomaanbieder heeft afgelopen zomer nagelaten om vooraf toestemming te vragen voor een extra kortingsactie voor zakelijke bellers.
Dat is een “forse overtreding” van de regels die zijn vastgelegd in de telecomwet, aldus Opta meldt de Financiële Telegraaf. KPN bood de kortingsactie in juli vorig jaar tijdelijk aan. Nieuwe zakelijke klanten kregen daarbij bedragen tot vijfduizend euro aangeboden als zij een nieuw abonnement zouden afsluiten voor vaste telefonie. Onbekend is hoeveel die actie heeft opgeleverd.
KPN liet in een reactie weten het boetebesluit nog te bestuderen. Een woordvoerder benadrukte dat het ging om een “promotionele actie onder een beperkt aantal klanten”. In totaal zijn ongeveer 1honderdzestig ondernemingen aangeschreven. Daarbij ging het om bedrijven die al bij KPN een abonnement hadden en om bedrijven die bij concurrenten zaten.
De boete staat los van het onderzoek dat Opta nu nog verricht naar de kortingen van een slordige twintig miljoen euro die KPN in het verleden aan zakelijke klanten heeft gegeven. Als gevolg van deze zaak is al een bestuurslid uit zijn functie gezet. KPN wacht hier mogelijk ook nog een boete. KPN moet voor kortingsacties vooraf toestemming vragen bij de Opta omdat het als voormalige monopolist een sterke marktpositie heeft in de vaste telefonie. De telecomwet wil met dit vereiste de concurrentie bevorderen.