De wereldwijde pc-markt staat volgens onderzoeksbureau Forrester onstuimige groei te wachten, die vooral voortkomt uit opkomende economieën als China. IBM’s verkoop van zijn pc-divisie aan het Chinese Lenovo is daarvan al een teken.
Dit ondanks het feit dat IBM de afgelopen jaren bijna één miljard dollar verloor op zijn pc-activiteiten. Dat forse bedrag kwam eind vorige week naar voren uit documenten die het concern heeft ingediend bij de Amerikaanse beursautoriteiten. Het verlies bedroeg eind juni vorig jaar 973 miljoen dollar over de afgelopen 3,5 jaar. IBM heeft zijn pc-divisie verkocht voor 1,25 miljard dollar. De verkoop aan Lenovo omvat ook de overname van schulden en een complexe samenwerking.
De pc-tak verloor 397 miljoen in 2001, 171 miljoen in 2002, 258 miljoen in 2003 en 139 miljoen in de eerste zes maanden van 2004. De omzet bedroeg in die eerste helft van vorig jaar 5,2 miljard dollar. In de loop van 2002 en 2003 heeft IBM al de minder rendabele onderdelen, zoals de fabricage, van zijn pc-activiteiten afgestoten of uitbesteed. Dit is in lijn met de oorspronkelijke opzet van IBM’s pc-activiteiten, waarbij onderdelen als de microprocessor en het besturingssysteem van derden (respectievelijk Intel en Microsoft) werden betrokken.
Onderzoeksbureau Forrester is desalniettemin optimistisch over de pc-markt. Op dit moment zijn er wereldwijd zo’n 575 miljoen pc’s in gebruik. Tegen 2010 zal dat gegroeid zijn naar bijna 1,3 miljard, aldus analist Simon Yates. Die groei is gebaseerd op het toenemende pc-gebruik in zestien opkomende markten: China, Rusland, India, Indonesië, Brazilië, Pakistan, Nigeria, Bangladesh, Mexico, de Filippijnen, Vietnam, Egypte, Ethiopië, Turkije, Iran en Thailand. Enkele van deze landen zijn hevig getroffen door de tsunami van vorige maand; het Forrester-rapport dateert van vóór die ramp. In de zestien genoemde landen woont 62 procent van de wereldbevolking.
Verzadiging
De ‘volwassen’ markten in de Verenigde Staten, Europa en de Aziatische regio zijn tegen 2010 slechts goed voor 150 miljoen nieuwe pc’s, aldus Forrester. De groei in de opkomende markten is aanmerkelijk groter: het onderzoeksbureau voorspelt dat het aantal nieuwe pc’s in die gebieden tegen 2010 566 miljoen stuks zal zijn.
Dit is een teken van de verzadiging van de Westerse markten. Het onderzoeksbureau ziet dan ook een verschuiving van de aanschaf van nieuwe pc’s naar de aankoop van vervangende apparaten. Dalende prijzen compenseren het verschil in aantallen tussen die twee soorten aankopen enigszins, waardoor er meer pc’s worden verkocht – ook aan huishoudens zonder of met maar één pc.
De verzadiging van die Aziatische economieën waar al veel pc’s in gebruik zijn valt volgens Forrester nog mee. De mate van pc-gebruik in Taiwan bijvoorbeeld is 22,3 procent. Australië haalt 51,7 procent. Een beperkende factor, ook voor de opkomende markten, is het percentage van de bevolking dat op – en van – het platteland leeft en dus geen geld voor of behoefte aan pc’s heeft.< BR>