Bijna een op de vijf Nederlandse bedrijven met vijftig werknemers of meer heeft plannen om binnen nu en drie jaar te investeren in voice over ip (voip) toepassingen. Dat blijkt uit een onderzoek van Triple P en Marketcap.
Veruit de belangrijkste reden(circa 64 procent) is bij deze bedrijven de verwachte kostenbesparing. Vooral bij kleine bedrijven (vijftig tot honderd werknemers) is kostenbesparing verreweg de belangrijkste reden om over te stappen naar een voip-oplossing. Bijna 90 procent van de bedrijven met investerings-plannen geeft aan dat dit de belangrijkste reden is.
Verder worden ook regelmatig redenen genoemd als nieuwe technologie, innovatief en de flexibiliteit van de werkplekinrichting en een 'op handen zijnde' verhuizing. Waar circa 64 procent aangeeft dat kostenbesparing de reden is voor de voip-investeringen, geeft ruim 5 procent van de bedrijven laatstgenoemde aan als reden voor de overstap.
Naar branche bezien wordt naast kostenbesparing bij de sector zakelijke dienstverlening relatief vaak de verhuizing als reden genoemd. Binnen de publieke sectoren wordt relatief vaak beheersbaarheid en bereikbaarheid als belangrijke reden om over te stappen naar voip-toepassingen genoemd. Het volgen van de laatste technische ontwikkelingen wordt vaker aangegeven binnen de financiële dienstverlening, het onderwijs en de overheid. Bij de financiële dienstverlening speelt verder het hebben van meer flexibele werkplekken eveneens een belangrijke rol bij de investeringen in voip.
Bij het onderzoek zijn ook bedrijven betrokken waar al gewerkt wordt met voip-toepassingen , om te weten te komen welke problemen zij hebben gehad bij de implementatie. 39 procent heeft naar eigen zeggen onvoldoende ondersteuning gehad vanuit de leverancier van de voip–oplossing. Dit speelt vooral binnen de sectoren bouw, overheid, handel en industrie. Verder wordt vooral bij kleinere bedrijven het gebrek aan ondersteuning als een probleem ervaren.
Andere problemen die zich veelvuldig voordoen bij de implementatie van een voip zijn: verminderde spraakkwaliteit, de noodzaak tot extra opleiding van eigen personeel (intern kennisgebrek), aanpassingen aan wan-netwerken, gebrek aan telefonie-kennis en ervaring bij de ict-afdeling en het gemis aan traditionele voice-faciliteiten.
“Andere problemen die zich veelvuldig voordoen bij de implementatie van een voip zijn: verminderde spraakkwaliteit, de noodzaak tot extra opleiding van eigen personeel (intern kennisgebrek), aanpassingen aan wan-netwerken, gebrek aan telefonie-kennis en ervaring bij de ict-afdeling en het gemis aan traditionele voice-faciliteiten” – Klinkt een beetje als tendentieus geneuzel. Tuurlijk worden hier en daar foutjes gemaakt. Maar wees eerlijk hoe moeilijk kan het installeren van Skype en het inpluggen van IP telefoon op je pc (je hebt ook hele mooie toestellen die helemaal niet misstaan op je bureau neem bijvoorbeeld de Cisco 7970) nu helemaal zijn?
Het probleem is ook niet de techniek. Als deze eenmaal draait laat die de partijen bijna nooit in de steek
Het probleem is veelal de functionele kant van het verhaal. Alle mogelijke zaken als doorverbinden, secretaresse-schakelingen en andere zaken. Dat is een van de grote struikelblokken