Het topmanagement van EDS ziet licht aan het eind van de tunnel. Als teken van het hernieuwde optimisme wil het ict-concern een grote slag slaan op de markt van business process outsourcing (bpo).
EDS zag af in de afgelopen twee jaar. Contractperikelen (met name rond de bouw van een intranet voor de Amerikaanse Marine), massa-ontslagen, beursafwaarderingen, herzieningen in de boekhouding, veel negatieve publiciteit; weinig bleef de Texaanse ict-dienstverlener bespaard. Jeff Heller, president en chief operating officer, zegt dat het bedrijf de situatie inmiddels onder controle heeft gekregen. “Er zit schot in de aanpak van de contractproblemen, onze organisatie is aangescherpt op onze kernactiviteiten it-uitbesteding en bpo, en we investeren fors in het verbeteren van onze eigen systemen en ons technologie-aanbod.” Het vizier van EDS staat volgens Heller in 2005 weer op groei. Overnames sluit hij niet uit. Veel nieuw werk is uitbreiding van bestaande klantactiviteiten; er zouden meer “nieuwe logo’s” bij mogen.
Heller stelt dat het afstoten van niet-kernonderdelen, zoals de divisies UGS (product lifecycle management) en Credit Union Industry Group, niet alleen tot doel heeft gehad om de schuldenlast te verlichten, maar ook om bij de les te blijven. “We willen niet meer afgeleid worden door ’bijzaken’ en alleen nog datgene doen waarin EDS het beste is. De herijking van onze organisatie staat in feite in het teken van het vergroten van onze concurrentiekracht. Op het gebied van bpo zouden we ons bijvoorbeeld beter moeten profileren. Wij opereren in dit veld al jarenlang, maar concurrenten als ACS en Accenture weten meer vruchten te plukken van hun ervaring.” Vorige week werd bekend dat EDS in verregaande overnamebesprekingen is met Towers Perrin, een bpo-specialist in personeelszaken, welzijn en zorg.
Lees voor een uitgebreidere versie van dit artikel en een interview met kopstuk Jeff Heller de Computable van 24 december 2004.