Een e-ticket wordt de standaard bij KLM. Vanaf 1 januari 2005 wordt op KLM-vluchten vanuit Nederland alleen nog maar met een e-ticket gereisd.
Hiermee zegt KLM aan te willen sluiten op de wereldwijde ontwikkeling in de luchtvaartbranche. “Reizen met een e-ticket is in relatief korte tijd zeer populair geworden en heeft voor reizigers een flink aantal voordelen. Zo is een e-ticket veilig, omdat het niet zoek kan raken, of vergeten of gestolen kan worden”, aldus KLM in een schriftelijke toelichting. Een e-ticket hoeft in het vervolg ook niet meer op de luchthaven te worden opgehaald of te worden toegestuurd. Bovendien kan een passagier met een e-ticket al thuis of op kantoor online inchecken via www.klm.nl. De nieuwe ontwikkeling zal uiteindelijk leiden tot aanzienlijke kostenbesparingen voor KLM.
Als een passagier toch de voorkeur geeft aan een papieren ticket, dan geldt vanaf 1 januari 2005 een toeslag. De toeslag op papieren tickets bedraagt 30 euro per ticket, ongeacht of het een retour- of enkele reis betreft en ongeacht of het ticket rechtstreeks bij KLM of via een reisagent wordt geboekt. KLM voert de toeslag in, omdat aan het in stand houden van papieren tickets aanzienlijke administratieve en logistieke kosten verbonden zijn. De toeslag is niet van toepassing wanneer op een bestemming geen e-ticket te verkrijgen is.