Minister Brinkhorst wil de spamregeling voor bedrijven in januari aanscherpen. Dit blijkt uit een brief die hij aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. Dirk van der Steenhoven, directeur van Ddma, de koepel van de Direct Marketing branche, beraadt zich nog op een reactie.
Op dit moment geldt alleen een opt in regime voor natuurlijke personen. Alleen als de ontvangers er mee instemmen, mag ongewenste reclame worden verstuurd. Ongewenste email sturen aan bedrijven is nog steeds toegestaan. Dit is conform de Europese e-Privacy richtlijn.
Brinkhorst heeft werkgeversorganisatie VNO-NCW de gelegenheid geboden om te komen tot een gedragscode business-to-business. Maar voor Brinkhorst stuit het eindresultaat hem te veel tegen de borst, zo schrijft hij. De minister wil nu dat de artikelen 11.7 en 11.8 van de Telecommunicatiewet worden gewijzigd.
Het opt-in regime integraal en absoluut in voeren voor rechtspersonen gaat Brinkhorst te ver. Vanuit het bedrijfsleven is aangegeven dat een zekere ruimte voor het maken van reclame mogelijk moet blijven. Om gewenste ongevraagde communicatie aan bedrijven mogelijk te maken, maar hen wel tegelijkertijd te beschermen tegen ongewenste ongevraagde communicatie, stelt Brinkhorst een bepaling voor die 'spam' aan zakelijke gebruikers toestaat indien zij een speciaal, onpersoonlijk adres beschikbaar stellen en bekend maken. Dit laatste kan in zijn ogen worden aangemerkt als een voorafgaande toestemming en derhalve als opt-in.
Rejo Zenger van de organisatie Spamvrij is in beginsel positief over de regeling. “We hebben hier altijd al op aangedrongen. Het is ook de afgelopen tijd wel duidelijk geworden dat men er met zelfregulering niet is uitgekomen.”
De pro-spamlobby van werkgeversvereniging VNO-NCW is de Nlip, de Nederlandse koepel van internetaanbieders, al eens in het verkeerde keelgat geschoten.
Dirk van der Steenhoven, directeur van Ddma de koepel van de Direct Marketing branche, wil zich eerst nog beraden. “We waren nog in gesprek met VNO”, zegt hij. “Persoonlijk krijg ik niet de indruk dat Nederlandse spam gericht aan bedrijven zo’n groot probleem is. Spam wordt trouwens al in Europees verband aangepakt.”