Javapolis, het jaarlijkse feest voor de Belgische Java-gebruiker, begint stilaan internationale allures te krijgen. Meer dan dertig nationaliteiten liepen vijf dagen rond op deze Java-hoogmis.
De forse toename van het aantal deelnemers van over de grenzen, circa 30 procent buitenlanders dit jaar tegen amper 5 procent vorig jaar, is mede te danken aan een sterkere marketing-activiteit naar het buitenland toe. Aan de andere kant wijst het wellicht ook op een verzadiging in België: het aantal bezoekende Belgen bleef status quo op negenhonderd. In totaal zorgde dit wel voor een toename van het aantal bezoekers met zowat 50 procent tot ongeveer veertienhonderd inschrijvingen, aldus Stefan Janssen, voorzitter van de Belgische Java User Group.
Onder de buitenlanders vormden de Nederlanders de grootste groep met zo'n tweehonderd aanwezigen, maar ook andere landen, zoals Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, waren goed vertegenwoordigd. Verder waren er ook bezoekers uit exotischer landen als Turkije, Egypte en zelfs Nigeria.
Javapolis liep dit jaar over vijf dagen. De eerste twee waren zogeheten 'university-dagen', met zeer praktijkgerichte sessies. Met zowat twaalfhonderd aanwezigen en tot op de trappen gevulde zalen, kan men gerust van een geslaagde toevoeging spreken
Overigens is het hartverwarmend te zien hoe Javapolis zijn best doet om zijn deelnemers dezelfde ervaring als het eerbiedwaardige Java One in San Francisco te bieden! Net als in Java One kon men de fameuze Java-timeline raadplegen. Ook de ontspanningshoek met 'game machines', de 'vendor booths', de gratis t-shirts, goodies en wedstrijden riepen herinneringen op aan Java One. Indien de huidige trend zich nog even voortzet, kan Javapolis probleemloos het Europese equivalent van Java One worden genoemd.