De Universiteit Utrecht schrijft een aanbesteding voor zijn ict-diensten uit. Op dit moment is Capgemini daarvoor verantwoordelijk. Elf bedrijven hebben gereageerd op een ‘request for information’.
De Europese aanbesteding betreft een contract voor drie jaar met een optie tot verlenging met twee jaar. De ingangsdatum is 1 januari 2006. Momenteel voert Capgemini de universitaire ict-diensten uit. De automatiseerder verkreeg deze opdracht via de overname op 1 april 1999 van het Academisch Computercentrum Utrecht (Accu, 120 medewerkers, omzet vijftien miljoen euro). Dat was toentertijd een opvallende transactie, niet alleen omdat de Utrechtse universiteit als eerste binnen universitaire kringen zijn ict de deur uit deed, maar ook omdat het Accu-personeel mordicus tegen een overgang naar het ‘commerciële’ Cap was.
Inmiddels ruim vijf jaar verder is van enig rumoer allang geen sprake meer. Het Accu werd binnen Cap omgeturnd tot de tak University Services. Volgens Peter Schelleman, directeur ict van de Universiteit Utrecht, heerst er tevredenheid over de geboden dienstverlening, in het bijzonder over de expertise rond e-learning. Hij stelt dat de integrale ict-kosten na de verkoop van het Accu “substantieel zijn verlaagd onder verhoging van kwaliteit en volume”. Vorig jaar verkocht de universiteit bijvoorbeeld nog zijn applicatieservers aan Cap, waarbij de beheerkosten trapsgewijs zijn verlaagd met 30 procent.
In de huidige aanbesteding draait het om het leveren van “diensten met hoge kwaliteit tegen een acceptabele prijs. Slagzin daarbij is: geen dozen maar diensten”, aldus Schelleman. Een groot verschil met het eerste uitbestedingstraject is dat er nu meer kapers op de kust zullen verschijnen. Bij de verkoop van het Accu sprak het college van bestuur alleen met Capgemini. Schelleman zegt dat de universiteit vanaf het begin duidelijk heeft gemaakt dat na afloop van de contracttermijn de aanbesteding van een nieuw contract via de Europese regelgeving zal verlopen. Capgemini laat weten zich “voor de volle 100 procent in te zetten om deze belangrijke klant te behouden”.
Geen enkele andere Nederlandse universiteit heeft in het afgelopen jaar het Utrechtse voorbeeld gevolgd. Schelleman wijst erop dat veel collega-instellingen wel bezig zijn met het inrichten van een centrale ict-sturing. De Universiteit van Amsterdam heeft bijvoorbeeld het Utrechtse model met een strategische ict-directeur op bestuursniveau overgenomen. In Utrecht zal na een herstructurering vanaf 1 maart 2005 de universitaire bestuursdienst Ict zelfs een van de vier strategische directies worden.< BR>