De onlangs door Gartner voorspelde consolidatie in de pc-industrie is vorige week in ernst begonnen. IBM doet zijn pc-divisie van de hand aan de Chinese pc-producent Lenovo. De overeenkomst gaat verder dan een simpele verkoop.
|
Lenovo stijgt hiermee van de negende naar de derde plaats in de wereldranglijst van pc-producenten. Het mag de komende vijf jaar IBM’s pc-merknamen voeren. Volgens Gartner heeft IBM wereldwijd een aandeel van 5 procent in de pc-markt; Lenovo haalt ongeveer 3 procent.
Het Chinese concern opent in New York een internationaal hoofdkantoor, voor alle landen buiten China. Die bedrijfsentiteit komt onder leiding van Steve Ward, huidig algemeen directeur van IBM’s pc-divisie. Samen met Ward gaan zo’n tienduizend werknemers van die divisie over, van wie ruim tweeduizend in de Verenigde Staten werkzaam zijn. De overeenkomst wordt in het tweede kwartaal van 2005 afgerond. IBM neemt dan een eenmalige meevaller van negenhonderd miljoen tot 1,2 miljard dollar op in zijn boekhouding.
Kruislingse diensten
Verwacht werd dat IBM zijn pc-tak zou afstoten middels een joint venture. Het bedrijf heeft zo’n constructie al gebruikt toen het zijn harde schijven overdeed aan Hitachi. De twee deden dit via een gezamenlijke onderneming waarin Hitachi een meerderheidsbelang had dat het enige tijd later vergrootte.
De pc-overeenkomst met Lenovo is geen joint venture, maar wel een complexe zaak. Het relatief lage bedrag van 1,75 miljard dollar geeft niet de complete waarde weer. IBM verkrijgt namelijk een belang van 18,9 procent in de Chinese pc-producent. Die blijft zelf voor 45 procent eigenaar. Het restant (ruim 36 procent) komt via de beurs in handen van aandeelhouders.
|
China en internationaal
Dankzij het recht op de pc-merknamen van IBM vergroot Lenovo de kansen op de internationale markt. De Chinese leiding zegt echter dat ze zich eerst wil concentreren op de thuismarkt. De internationale markt lijkt dus voorlopig bediend te worden via IBM.
Onderzoeksbureau Gartner voorspelt dat de groei van het aantal pc-leveringen tussen 2006 en 2008 daalt naar 5,7 procent. De omzetgroei neemt zelfs af tot een magere 2 procent. Voor de periode van 2003 tot 2005 zou de afzetgroei 11,3 procent zijn.
Zoals veel grote pc-leveranciers heeft IBM de fabricage van zijn pc’s jaren terug al uitbesteed, met name aan productiepartner Sanmina-SCI, maar ook aan fabrieken in China. Het concern keerde de consumentenmarkt al enkele jaren geleden de rug toe. Het besloot toen zich terug te trekken uit verkoop via winkelketens. Vorig jaar zocht het weer voorzichtig toenadering tot de consumentenmarkt door enkele pc-modellen direct te leveren. Topman Steve Miller verklaarde in september vorig jaar dat IBM zeker niet terug wilde naar verkoop via winkelketens.< BR>
Legend
Lenovo is al jaren de grootste pc-producent van China. Het bedrijf is in 1984 onder de naam Legend opgezet door een aantal wetenschappers in overheidsdienst. Het begon in Peking als distributeur van computers (IBM en AST) en randapparatuur (HP). Tegen 1988 opent Legend een kantoor in Hongkong om de banden met de internationale partners aan te halen. Het jaar erop ontwierp het zijn eerste eigen moederborden en in 1990 volgde ontwerp en fabriceren van pc’s.
Tegen 1994 ging het bedrijf de Hongkongse beurs op. In 1998 rolde de miljoenste pc van de band. Het Amerikaanse blad Business Week plaatste Lenovo in 2000 op de achtste plaats in zijn top-100 van it-bedrijven. Een jaar later bracht de onderneming zijn distributietak voor buitenlands pc’s onder in Digital China Holdings – eveneens beursgenoteerd in Hongkong. Legend lanceerde in 2003 het merk Lenovo, mede met het oog op internationale expansie. In 2004 doopte het zichzelf om in Lenovo Group. Datzelfde jaar werd het sponsor van de Olympische Spelen 2008, met geld en vooral ict-middelen. Overigens liet IBM die rol in 1998 varen en verzorgde het zijn laatste Spelen in 2000.
Lenovo heeft in de thuismarkt een aandeel van 27 procent. Zijn pc-merk is de afgelopen zeven jaar het best verkochte in China. De computerproducent had in de Aziatische regio, Japan niet meegerekend, vorig jaar een marktaandeel van 12,6 procent. Lenovo produceert niet alleen pc’s, maar ook mobiele telefoons, printers, servers en scanners.
Microsoft?
Linux-voorstanders zien in de pc-verkoop een tegenslag voor Microsoft. IBM zou hierdoor namelijk minder overgeleverd zijn aan de Windows-producent. Analist Joe Wilcox van Microsoft Monitor ziet dat anders. “Dit kan Microsoft voordeel opleveren. De softwarebouwer ziet op dit moment de verkoopgroei van Windows-licenties dalen, tot onder het niveau van de pc-verkoopgroei. Dat komt vooral door veel softwarepiraterij in opkomende markten, zoals China. Door de overeenkomst tussen IBM en Levono wordt laatstgenoemde nu wellicht een legitieme Windows-leverancier die voor Microsoft de Chinese markt openbreekt.
Toch erkent Wilcox dat IBM een grote Linux-supporter is en dat veel van zijn computers zijn gecertificeerd voor dat open source-besturingssysteem. “Zelfs de modellen die worden geleverd met Windows. Een grote Chinese pc-producent die Linux-computers verkoopt in Azië, andere opkomende markten en zelfs de Verenigde Staten en Europa zou Microsoft risico’s opleveren. Niet alleen voor Windows, maar ook voor Office. Veel hangt af van de lange-termijn plannen van Lenovo.”