Het satelliet-navigatiesysteem Galileo heeft eindelijk groen licht gekregen vanuit Brussel. Binnen drie jaar moet het systeem in de lucht zijn.
De Europese regeringen hebben deze week het plan voor het navigatiesysteem goedgekeurd, dat uit dertig satellieten zal bestaan. In tegenstelling tot zijn Amerikaanse (GPS) en Russische (Glonass) tegenhangers is Galileo bedoeld voor commerciële toepassingen.
Belangrijk struikelblok voor het project was tot nu toe de VS die bang waren dat Galileo het eigen voor militaire doeleinden ontworpen GPS in de weg zou zitten. Het Europese navigatiesysteem krijgt technische voorzieningen, waarmee het signaal in oorlogsgebieden te verstoren is.
Het project moet de Europese industrie een nieuwe impuls geven. “Galileo zal een zelfde revolutie ontketenen in Europa als mobiele telefonie”, voorspelt Jacques Barrot, vice-president van de EC. Tweederde van de ruim twee miljard euro die voor de realisatie van Galileo nodig zijn, wordt opgehoest door het bedrijfsleven.
Voor de realisatie en exploitatie van het project hebben twee industrieconsortia offertes ingediend. Eurely bestaat uit Alcatel, Finmeccanica en Vinci. Achter Inavsat, het andere consortium, zitten Thales, Eads en Inmarsat. De Europese Unie verwacht dat over twintig jaar met drie miljard ontvangers een markt van tweehonderd miljard euro ontstaan is. Met Galileo worden naar schatting honderdvijftig duizend banen gecreëerd.