In 2004 is door werknemers gemiddeld tweeëneenhalf uur per week besteed aan het onder werktijd privé surfen op het internet. Dat is volgens het jaarlijkse onderzoek 'Trends in ICT' van Ernst & Young een toename van bijna 80 procent ten opzichte van vorig jaar.
Uit het 'Trends in ICT'-onderzoek blijkt dat de zevenhonderd ondervraagden tijdens het werk zo'n 6,2 uur per week op internet surfen. Dat is ruim één uur meer dan uit de meting van vorig jaar bleek. Toen werd gemiddeld 5,0 uur besteed aan surfen. Van de ondervraagden beschikt 83 procent over een internetaansluiting op de werkplek.
Een groot deel van de uren die werknemers onder werktijd spenderen aan surfen, gaat op aan privé-doeleinden. Dit is maar liefst 40 procent van de surftijd ofwel 2,48 uur per week. In 2003 surfte werknemers nog 'slechts' 1,4 uur per week voor privé-doeleinden. Uit het onderzoek blijkt tevens dat vrouwen vaker privé surfen dan mannen (46 procent tegen 37 procent). Binnen de dienstensector, de handel/distributie en binnen kleine organisaties wordt relatief veel gesurft.
Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership, schat dat het surfgedrag van Nederlandse organisaties zo'n 253.000 'manjaren' per jaar kost. “Uit eerder onderzoek blijkt dat naast privé surfen werknemers onder werktijd ook veel tijd spenderen aan privé e-mailen en privé bellen. Een ontwikkeling die te denken geeft over efficientie en productiviteit in Nederland”.