Het platform Nederland Breedbandland wil vernieuwende initiatieven in de zorgsector, het onderwijs en het mkb ondersteunen. Innovatieve diensten moeten zo het pilotstadium ontstijgen en meer slagkracht krijgen.
“Het is tijd dat Nederland een ander imago krijgt dan kaasmeisjes en klompen”, zei minister Brinkhorst van Economische Zaken vorige week bij de officiële start van Nederland Breedbandland. De publiek-private samenwerking tussen het ministerie en bedrijven uit de ict-sector is volgens de minister hard nodig omdat diverse sectoren in Nederland op het gebied van innovatieve ict-diensten volgens peilingen achterblijven bij het Europees gemiddelde.
Belangen
Niet alleen de ambities en belangen van de EZ-minister liggen hoog, ook de tien oprichters (zeven bedrijven en drie belangenverenigingen uit de ict-sector) is er veel aan gelegen om het initiatief tot een succes te maken. Het platform wil het aantal van de ruim twee miljoen breedbandaansluitingen die nu in gebruik zijn in vier jaar tijd verhogen tot acht miljoen. Pieter Spohr, de voorman van Nederland Breedbandland, noemt de kritiek dat het initiatief hiermee als een lobbyclub zijn eigen belangen verdedigt niet terecht. “Dit initiatief blijft niet aan de aanbodzijde steken. Doel is om met breedbandige ict-toepassingen knelpunten in een sector als de gezondheidszorg op grote schaal weg te werken. Dat is geen eigenbelang.” Het Nationaal Instituut voor ict in de Zorg ziet het intiatief als een welkome aanvulling op zijn eigen activiteiten, die een nationale ict-agenda voor de zorg dichterbij kan brengen.
Het platform heeft per sector een aantal adviseurs aangesteld die goede initiatieven breder ingevoerd weten te krijgen. In de zorgsector werkt het platform samen met het Integraal Kankercentrum Zuid uit Noord-Brabant dat door videoconferentie zijn specialisten op afstand kan laten vergaderen met oncologie-medewerkers uit kleinere ziekenhuizen. In het mkb richt het initiatief zich vooralsnog op het winkelbedrijf dat door betere elektronische productidentificatie de kledingbranche naar een hoger plan wil tillen. Nederland Breedbandland breidt zijn activiteiten volgend jaar uit naar het onderwijs, mobiliteit en de amusementsindustrie. Michel van de Bel, directeur Nederland van Microsoft, is voorlopig voorzitter van het initiatief. < BR>