Het Belgische Banksys weet nog altijd niet precies wat zaterdag het platgaan van zijn betaalnetwerk heeft veroorzaakt. De problemen lijken rechtstreeks of indirect verband te houden met de centrale computer van de instelling, een Tandem Himalaya-mainframe die al dertig jaar dienstdoet.
Volgens welingelichte bronnen heeft Banksys recent die centrale computers gespiegeld met een systeem op een externe locatie, om de continuïteit van de dienstverlening te kunnen verzekeren in rampsituaties.
Het probleem is dat de installatie van zo’n redundant systeem, en vooral de talrijke kopieën die daarvoor nodig zijn, de prestaties van de centrale computer kunnen beïnvloeden.
In het jaarverslag van Banksys staat in ieder geval dat het in een rampenplan (‘Business Continuity Plan’) wilde voorzien. Daardoor zouden de systemen bij calamiteiten binnen twee uur weer operationeel zijn.. De organisatie wilde dit zelfs terugbrengen tot 15 minuten tegen eind 2004, zo staat te lezen in een verslag dat dateert van juni 2004.
Een andere mogelijke uitleg voor de problemen, al is dat slechts een gedeeltelijke verklaring, is het feit dat Banksys steeds meer activiteiten uitbesteedt. Daardoor ontstaat er een hiërarchie van verantwoordelijkheid, hetgeen het oplossen van problemen bemoeilijkt.
Een interne bron wijst ook op de groeiende interactie van de systemen van Banksys met die van de banken of de uitgevers van kredietkaarten. Dit vergroot het risico van een sneeuwbaleffect wanneer er problemen opduiken.
In de krant Le Soir vertelt de directeur van de winkelketen Media Markt dat de storing mogelijk werd veroorzaakt door de testfase voor de invoering van nieuwe kredietkaarten met een chip. Op dit moment kan Banksys deze informatie nog niet bevestigen of ontkennen. Creditcardorganisatie Mastercard zegt van niets te weten.
Wél zeker is dat Banksys vorige week verschillende dagen na elkaar op hetzelfde tijdstip al enkele ‘kleine haperingen’ had opgemerkt.