Uit een grootschalig Duits onderzoek blijkt dat schoolprestaties van scholieren verminderen wanneer ze teveel computers om zich heen hebben.
Het onderzoek is gehouden onder 175.000 15-jarige scholieren in 31 landen. De onderzoekers, verbonden aan de Universiteit van München, concluderen dat scholieren met meer dan één computer thuis slechter presteren in de vakken rekenen en taal. Dit geldt ook voor de scholieren die meerdere keren per week gebruikmaken van de schoolcomputer. Bovendien gaat het gebruik van de pc op school ten koste van andere lesmethodes, aldus de onderzoekers.
Doordat welgestelde gezinnen vaker (meerdere) computers bezitten, en kinderen uit deze gezinnen beter presteren dan kinderen uit achtergestelde gezinnen, hebben de onderzoekers extra gecontroleerd op variabelen zoals de opleiding van de ouders en het werk dat ze doen. Toen deze variabelen uit de vergelijking waren gehaald, bleek dat goede prestaties op school geen verband hielden met de hoeveelheid computers thuis. Integendeel: de computer thuis leidt af van het leren, omdat pc’s thuis voornamelijk worden gebruikt om spelletjes te spelen.
Toch zijn er uitzonderingen. Uit het onderzoek blijkt dat de schoolprestaties toenemen bij scholieren die regelmatig e-mails schrijven of educatieve software spelen.
Het Duitse onderzoek heeft tot veel discussies geleidt. Men is het erover eens dat onderzocht moet worden op welk deel van het leerproces de pc precies invloed heeft. Christopher Dede, professor educatieve technologieën op de Harvard School of Education, vindt het allemaal wat bizar: “Kun je je voorstellen wat er gebeurt wanneer dit ook voor het zakelijke leven zou gelden? Wanneer men zich zou afvragen of computers de werkprestaties verminderen? Dat zou een goede grap zijn”.
Beste redactie,
Uit welk onderzoek hebben jullie deze feiten gehaald?
Groeten,
Sandra