Microsoft heeft in de Verenigde Staten nog eens zeven spammers voor de rechter gedaagd. De Windows-producent beroept zich op een deel van anti-spamwet CAN SPAM dat seksueel georiënteerde mail aan banden moet leggen.
Dat onderdeel is de zogeheten ’brown paper wrapper’-provisie. De naam daarvan komt van het bruine papier waarin slijters flessen met alcohol verkopen om de exacte inhoud te verhullen voor mensen op de openbare weg, wat deels dient om aanstoot te voorkomen.
In het geval van de Amerikaanse anti-spamwet gaat het om regels voor seksueel georiënteerde aanbiedingen per e-mail. Dit omvat onder meer de verplichting het etiket ’seksueel expliciet’ op te nemen in zowel de onderwerpregel (subject) als de tekst (body) van de mail.
De aanklachten zijn ingediend als zogenaamde ’John Doe’-zaken, wat betekent dat de identiteit van de aangeklaagde niet precies bekend is. De aanklachten bevatten dan ook gerechtelijke oproepen om dat op te helderen. “We willen erachter komen wie er voor dit spul op de Send-knop klikt”, verklaart advocaat Aaron Kornblum, in dienst van Microsoft.
De zeven aangeklaagden zijn geselecteerd op basis van klachten van klanten, waaronder Hotmail-gebruikers, en op basis van de grote hoeveelheid seksueel expliciete e-mails die gericht is op Microsoft-werknemers. “We bestuderen die mail continu om patronen te ontdekken en die informatie dan te assembleren in een rechtszaak, zodat we kunnen aanklagen”, aldus Kornblum.
Microsoft heeft wereldwijd momenteel honderdtwinting rechtszaken lopen tegen spammers. Daarvan zijn er zesentachtig in de Verenigde Staten. Kornblum verklaart dat het weliswaar duur, maar het geld dubbel en dwars waard is. “Spam vervuilt namelijk de online-ervaring.”