Ook in het bedrijfsleven is chatsoftware inmiddels aan zijn opmars begonnen. De eerste bedrijven beginnen het nut van dit relatief nieuwe medium in te zien.
Bij veel bedrijven is het gebruik van chatsoftware niet toegestaan. Dat zou heel goed kunnen zijn omdat om dit medium, dat ook wel instant messaging wordt genoemd, nog steeds een privéluchtje hangt. Centraal in het chatprogramma staat de lijst met contacten die ook online zijn. De kans is natuurlijk aanwezig dat de familieleden en vrienden van werknemers in deze lijst een prominentere rol spelen dan werkcontacten.
Voordelen
Toch zijn de bedrijven die het chatten wel toestaan lovend over de voordelen. Uit een onderzoek van softwarebedrijf Sybari Software onder 340 Europese it-directeuren blijkt dat de bedrijven die het chatten inmiddels toestaan, verwachten dat de telefoonrekening met ruim 10 procent naar beneden kan. Dat is niet de voornaamste zegen van het chatten. Het ondersteunen van real time communicatie (81 procent), een extra stimulans voor overleg met collega’s (51 procent) en het overzicht van mensen die bereikbaar zijn (49 procent) vinden de respondenten belangrijker.
Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat de groep bedrijven die het gebruik van chatsoftware simpelweg verbiedt (46 procent) groot is. Afgezien van de vermeende slechte invloed op de productiviteit kan dat verbod ook alles te maken hebben met de beveiligingsrisico’s die chatsoftware met zich meebrengt. Een groot deel van de ondervraagden ziet het als een populaire nieuwe trekpleister voor computervirussen en wormen. Ook het weglekken van cruciale bedrijfsinformatie door trojaanse paarden (68 procent), diefstal (68 procent) en spionage (40 procent) wordt als een groot risico gezien.
De kennis over een verantwoorde inrichting van chatsoftware is bij de ondervraagde directeuren minimaal. Iets minder dan 90 procent van deze groep begrijpt dat het chatten het beste te beheren is door de applicatie op een centrale server te laten draaien. De meeste bedrijven (56 procent) laten medewerkers hun eigen chatsoftware installeren. Een uiterst klein deel (6 procent) van de ondervraagde bedrijven houdt de vinger aan de pols bij het gebruik. < BR>