Avaya, leverancier van communicatienetwerken en -diensten aan de zakelijke markt, en telecommunicatiebedrijf Priority Telecom kondigen een samenwerking aan op het gebied van 'voice over ip (voip).
Het eerste gevolg van de samenwerking is een test van de combinatie van Isdn Flex, de nieuwe voip-dienst van Priority Telecom, en Avaya Communication Manager, de Avaya-oplossing voor ip-bedrijfstelefonie. Op basis van de combinatie van deze Avaya- en Priority Telecom-oplossingen profiteren bedrijven van de flexibiliteit en schaalbaarheid van hun telefonieomgeving.
Zonder dat hun bedrijfscommunicatiesysteem is voorzien van isdn-netlijnen, zijn ze wel telefonisch bereikbaar vanaf het traditionele isdn-telefoonnetwerk. Bovendien is het mogelijk het aantal gelijktijdige gesprekken automatisch aan te passen aan de werkelijke behoefte, zonder dat gebruikers hun telefonieomgeving ingrijpend hoeven te veranderen.
Hiermee wordt een bereikbaarheid gegarandeerd en beschikt een organisatie altijd over voldoende ’netlijn’-capaciteit. Dit maakt een einde aan de beperkingen van isdn-centrales. Deze voip-oplossing van Avaya en Priority Telecom is dan ook geschikt voor bijvoorbeeld call center-activiteiten.
Priority Telecom biedt met de ISDNFlex-dienst een gecentraliseerde, redundante verbinding tussen het interne bedrijfsnetwerk en het openbare telefoonnet. Ronald Schapendonk, director marketing & communications bij Priority Telecom: ‘ISDNFlex is een spraakoplossing waarbij de klant altijd een vast abonnementstarief betaalt voor al zijn locaties. Met name kleinere vestigingen profiteren van deze flexibele oplossing. Doordat het bij deze oplossing niet noodzakelijk is gebruik te maken van een ISDN-infrastructuur, kan een organisatie het eigen bedrijfsnetwerk baseren op IP en daarmee direct profiteren van de voordelen van VoIP. Bovendien kan een bedrijf voor verschillende vestigingen de regionale telefoonnummers behouden, terwijl wel gebruikgemaakt wordt van een centrale verbinding met het openbare telefoonnetwerk. Dit zorgt ervoor dat bedrijven met meerdere vestigingen een lokaal karakter kunnen blijven uitstralen. Door de gefaseerde migratie krijgt de klant bovendien direct de voordelen van VoIP, zoals 100% korting op al het on-net verkeer. Daarnaast is de dienst naadloos te combineren met de Avaya Communication Manager IP-oplossing. Gebruikers profiteren hierdoor van het ’beste van twee werelden’.’
Op basis van Voice over IP kunnen bedrijven kostenbesparingen realiseren. Zeker voor bedrijven met verschillende vestigingen lopen de besparingen snel op. Door via het IP-netwerk te telefoneren, zijn de kosten voor interne telefonie tussen vestigingen minimaal. Ook zijn de kosten voor het beheer en onderhoud van het bedrijfsnetwerk aanzienlijk lager door een gecentraliseerde data- en telefonieomgeving.
‘Veel bedrijven overwegen de overgang naar Voice over IP. De belangrijkste reden hiervoor zijn de aanzienlijke kostenbesparingen’, zegt Tonko Wedda, Channel Director bij Avaya. ‘Vaak wordt pas in laatste instantie nagedacht over de koppeling van het bedrijfsnetwerk met het openbare telefoonnetwerk. Door de combinatie van ISDNFlex van Priority Telecom en de Avaya Communication Manager-telefooncentrale hoeven bedrijven niet meer te kiezen tussen óf één centrale verbinding met het telefoonnet, óf aparte lokale telefoonnummers.’
De Avaya Communication Manager-telefooncentrale is een universeel platform voor organisaties van iedere omvang. Door de modulaire opbouw is deze optimaal schaalbaar en eenvoudig uit te breiden met extra gebruikers.
IP-telefonie is een op software gebaseerde technologie die het Voice over Internet Protocol (VoIP) gebruikt om spraak als data te versturen via een computernetwerk. Steeds meer bedrijven nemen deze nieuwe technologie – die voorziet in mogelijkheden als doorschakelen, teleconferenties en spraakberichtenverkeer – in gebruik om zo de mogelijkheden van hun communicatienetwerk uit te breiden en de kosten te reduceren.