Dat KPN opnieuw it-functies uitbesteedt is niet verwonderlijk. Het concern heeft al de nodige ervaring met uitbesteding van it-activiteiten. In 2001 en 2002 verkocht het zijn werkplekdiensten, datacentrum en softwarehuis in zijn geheel aan ict-dienstverlener Atos Origin, omdat het telecomconcern deze activiteiten niet langer tot zijn kernactiviteiten vond behoren en het geld goed kon gebruiken voor verlaging van zijn schuldenlast. Bij deze verschuiving van de werkgelegenheid waren ruim tweeduizend werknemers betrokken.
Nu hangt de vlag er heel anders bij. Dit keer neemt het concern de automatisering van het primaire proces bij de divisie Vast onder de loep, omdat de omzet bij dit bedrijfsonderdeel door concurrentie en verschuiving naar andere diensten zwaar onder druk staat. KPN zal misschien een aanzienlijk deel van de vijfhonderd te schrappen banen kunnen verantwoorden door de nu rond producten en diensten versnipperde 1100 it-functies centraal en efficiënter in te richten. Tegelijkertijd is dat ook hét moment om te bepalen of alle it-functies binnen het bedrijf blijven of buiten de deur moeten gaan om kosteneffectiever te kunnen werken. Hoeveel van de vijfhonderd banen hierdoor geraakt worden is nu nog onduidelijk.
De vakbonden en het personeel zullen alleen akkoord gaan met zo’n zware maatregel als de directie zwaarwegende argumenten kan aandragen. Daar is het concern maandag mee begonnen. Het heeft in een toelichting op de reorganisatie de it-functie bij Vast vergeleken met die van andere telecombedrijven. Conclusie: dat kan een stuk efficiënter en goedkoper. Pas je deze vergelijkingsmethode toe op het onderwerp uitbesteding, dan heb je ook al snel een hard argument. Wil je als beursgenoteerd concern niet bij andere bedrijven achterblijven, dan ontkom je er niet aan om een deel van de it-werkgelegenheid af te stoten naar lagelonenlanden. De toekomst zal uitwijzen of bonden en personeel zich tegen dit argument zullen verzetten. < BR>