Marktanalist Gartner voorspelt dat consumenten de komende eindejaarsperiode minder pc's zullen kopen dan aanvankelijk verwacht. Dat komt door de stijgende concurrentie van andere digitale, meer entertainende toestellen.
In het vierde kwartaal zullen wereldwijd bijna 52 miljoen pc's over de toonbank gaan. Dat is een stijging met ruim 10 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, aldus Gartner. Een flinke groei dus, maar dat is vooral te danken aan de sterke verkoop in de zakelijke markt. Consumenten zullen de komende eindejaarsperiode minder pc's kopen dan Gartner eerder had voorspeld, omdat velen zullen kiezen voor digitale vrijetijdsproducten.
“Pc's zijn niet alleen weinig mobiel, maar ze bieden de consument ook geen onweerstaanbare nieuwe mogelijkheden. De thuisgebruiker is daardoor ook minder snel geneigd om zijn oude pc te vervangen door een nieuw exemplaar”, zegt Gartner-analist George Shiffler. Door dat ontbreken van 'onweerstaanbare' nieuwe mogelijkheden bij pc's, wordt het groeiende aanbod van digitale vrijetijdsproducten, zoals tv's met vlakke schermen, nog aantrekkelijker. “Veel grote pc-producenten bieden nu ook dergelijke producten aan, en heel wat consumenten zullen hun eindejaarsbudget liever daaraan besteden dan aan pc's”, aldus Gartner-analist Kiyomi Yamada.
De minder sterke pc-verkoop aan consumenten in het vierde kwartaal, zal het totale cijfer voor 2004 naar beneden halen. Gartner voorspelt nu voor heel 2004 een wereldwijde pc-verkoop van 182,7 miljoen exemplaren. Dat betekent een groei van 11,4 procent ten opzichte van 2003. Eerder voorspelde Gartner nog een groei van 13 procent. Ook de tegenvallende pc-verkoop aan consumenten in het voorbije derde kwartaal, draagt bij tot die verlaging van de groeivoorspelling.