Het aantal Nederlanders dat de beschikking heeft over een breedband-aansluiting is in het derde kwartaal gegroeid met ruim 320 duizend naar 2,85 miljoen. Wanadoo heeft de meeste klanten voor breedband.
De cijfers komen naar voren in een nieuwe studie van onderzoeksbureau Telecompaper. Zelf geeft het op zijn site enige inzage in de resultaten. De 2,85 miljoen klanten voor breedband betekent een groei van 77,9 procent in vergelijking met vorig jaar.
KPN is met zijn drie dochterbedrijven Planet Internet, Het Net en Xs4all nog steeds de grootste partij op de markt voor breedband met een marktaandeel van 26 procent. Wanneer het drietal afzonderlijk wordt afgezet tegenover de concurrentie dan is het Wanadoo dat de meeste klanten heeft voor snel internet. Het bedient 15,1 procent van de markt. Waar andere partijen stevig groeiden, constateerde Telecompaper bij Wanadoo “een seizoensdip”. Wanadoo telde eind september 429 duizend klanten voor breedband-internet.
Wanadoo wordt gevolgd door @Home (Essent) die eind september een marktaandeel had van 14,4 procent en daarmee UPC (Chello) passeerde, die 13,3 procent na de markt in handen had. Planet Internet had een marktaandeel van 13,2 procent, Het Net 7,2 procent en Xs4all 5,6 procent.