Het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen besteedt al zijn operationele activiteiten uit. Om dit miljoenenbal niet te laten ontsporen, is een stevige regie nodig. De it-afdeling van het UWV mag daarvoor zelfs groeien.
Het UWV is begin 2002 ontstaan uit de fusie van vijf uitvoeringsinstanties en het landelijk instituut sociale verzekeringen Lisv . “In het begin hadden we alles in zesvoud. Op it-gebied betekende dat in totaal zo'n negenhonderd grote en vijfhonderd kleine applicaties en vele leveranciers”, vertelt Guido Bayens, hoofd afdeling beleid en architectuur bij UWV, op het Cibit-seminar 'Goed it-opdrachtgeverschap'.
In een grote integratie- en standaardisatieslag wil de instantie komen tot één uniforme informatiehuishouding. Daarbij heeft de raad van bestuur besloten de operationele ict uit te besteden. De functionele ict blijft bij de verschillende divisies. Voor de aansturing, zowel intern als extern, is een ict-afdeling in het leven geroepen waar zo'n 150 mensen werken. Bij het UWV (22.000 werknemers) worden massaal banen weggesneden, maar de it-directie heeft de bestuursraad ervan overtuigd dat de ict-afdeling moest groeien. “Een stevige regie is noodzakelijk. Als it-afdeling moet je grip houden op de leveranciers, anders word je ondersteboven gelopen en ontstaat er binnen de kortste keren weer een allegaartje aan systemen”, stelt Bayens.
Het uitbestedingstraject loopt van 2002 tot medio 2005, waarna het aanbestedingscircus opnieuw van start gaat. Op dit moment lopen er aanbestedingen voor het hoofdrekencentrum (omzetwaarde een paar honderd miljoen euro) en advieswerk (circa zeventig miljoen euro). Inschrijvers voor het rekencentrum zijn Getronics/KPN, Pinkroccade, IBM en HP. De it-afdelingen van SFB IT Services (SFB Groep) en Concern Information Systems (ABP)) doen niet mee.
Ik vraag me af of dit het moment is om een dergelijke majeure operatie uit te voeren. Het UWV ondergaat momenteel reeds veel te veel veranderingen waardoor de dienstverlening ernstig is gaan haperen:
WAO- en WW-aanvragen blijven te lang liggen, uitkeringen worden te laat uitgekeerd, de behandeling van reintegratie-aanvragen duurt onaanvaardbaar lang. Stel een vraag aan de telefoon en de kans is groot dat je een onjuist antwoord krijgt.
Mogelijk is het huidige heterogene geheel van systemen van het UWV een de weinige pilaren waarop het institutionele geheugen van het organisatie nog leunt.
helemaal mee eens!