Utrechtse ict- en multimediabedrijven met succes in het buitenland kunnen meedingen naar een exportprijs van drieduizend euro. De wedstrijd is uitgeschreven door Export Connection, een platform dat ondernemers met grensoverschrijdende ambities ondersteunt.
De sluitingsdatum van de wedstrijd is dertig november (aanmelden kan op www.exportconnection.nl). De winnaar wordt in december bekendgemaakt. Tot nu toe zijn er vijftien inschrijvingen, vooral van softwarebedrijven. Doel van het uitreiken van de 'Award' is ondernemers in de ict en media te laten zien dat het exporteren van diensten wel degelijk loont. “Zoiets vergt een andere aanpak dan de export van goederen”, stelt Rien Hazeleger, ondernemersadviseur internationale handel bij de Kamer van Koophandel. “Neem kaas: dat kun je proeven, zien, voelen en ruiken. Bij dienstgerichte producten als software en multimedia is dat zintuiglijk waarnemen lastig. Het abstractieniveau ligt hoger en daardoor is het moeilijker om potentiële klanten in het buitenland te overtuigen om zo'n product aan te schaffen. Zij zijn huiverig voor hoge kosten en willen het liefst bewezen oplossingen. Dat vraagt om een extra overtuigende presentatie en dus een goede kennis van taal en cultuur plus contacten en vertegenwoordigers in de doelgroep.”
Volgens Hazeleger vormt het gebied Amersfoort-Utrecht de tweede ict-regio van Nederland (na de regio Amsterdam). Veel van de producten vinden hun weg echter niet over de grens en dat vindt hij zonde. Zijn Kamer van Koophandel in Gooi- en Eemland richtte daarom met EU-subsidie het platform Export Connection op, in samenwerking met de partijen Syntens, Fenit, Oppo-Mmbo, Skillcity, EVD en de Nederlandse Exportcombinatie NEC. Een van de initiatieven is het uitschrijven van de exportwedstrijd in 2004 en 2005. “Daarna volgt een evaluatie over de rol van het platform en beslissen we of de Award nog vaker wordt uitgereikt.”