Waarom betaalt eBay 225 miljoen euro voor Marktplaats, een site die dit jaar naar schatting zes miljoen euro winst behaalt? Afgelopen weekeinde ging het discussiëren over de financiële logica van de overnameprijs nog volop door.
Zo sleepte Michiel Frackers op zijn weblog de koers/winst-verhouding van eBay erbij om te onderbouwen dat Marktplaats “een koopje” is. “(…) de winst van Marktplaats is bij eBay direct honderd maal deze winst waard, terwijl deze winst werd ingekocht tegen minder dan vijftig maal de winst. Kortom: deze aankoop kost eBay eigenlijk de helft.”
Houden we ons echter bij de cijfers uit de jaarrekeningen, dan komt bij het zoeken naar financiële logica een ander beeld naar voren. Het gaat dan om de vraag of Marktplaats in staat is die 225 miljoen euro in winst voor eBay op te brengen. Vorig jaar boekte Marktplaats een omzet van zes miljoen euro met een winst van drie miljoen euro. Dit jaar verdubbelt de omzet naar verwachting (aldus Marktplaats in de Telegraaf). Blijft de winstmarge intact – iets wat onzeker lijkt met de investering die Marktplaats deed in Europese uitbreiding – dan levert 2004 een winst op van zes miljoen euro. Op basis van deze winstgroei (jaarlijks een verdubbeling) is de overnamesom van 225 miljoen euro vanaf 2009 terugbetaald aan eBay.
Een uitgebreid artikel over de financiële logica achter de Marktplaats/eBay-overeenkomst is te vinden op Emerce.
Een strategie is om je grootste concurrent uit de weg te ruimen is deze te kopen. In het verleden deed Hagemeyer dat ook met Borsumij wehry. Laatste bedrijf is compleet ontmanteld en bestaat niet meer. Ik verwacht dat dit ook gaat plaatsvinden. Marktplaats behoudt zijn structuur, maar Ebay zal meer gaan vragen voor plaatsen van advertenties en verkoop commissie. Op deze wijze zal Marktplaats in de toekomst aanzienlijk kleiner worden of zelfs verdwijnen. Kwestie van tijd.
Of het 225 miljoen euro waard is moet nog blijken. Waar eBay voor gaat is de grote schare trouwe gebruikers van marktplaats (waaronder ik zelf) en via allerlei diensten en producten meer per gebruiker wil ‘kapitaliseren’. Kortom er worden klanten, informatie en markt gekocht.
Eens met kwe. De rekentrant zou immers ook kunnen zijn: een verdubbeling van omzet van Marktplaats gaat gepaard met een (relatief) omzetverlies van Ebay. Door dit te voorkomen wordt Marktplaats gekocht: heb je het “monopolie” weer zelf in handen.
Ebay heeft een grote gok gewaagd met de overname van marktplaats. Op dit moment is speurders hard aan het werk om de trouwe bezoekers van marktplaats te winnen. Als speurders haar huiswerk goed maakt, dan is marktplaats over een paar jaar misschien niks meer waard. Mensen bezoeken marktplaats niet omdat de site er leuk en uitdagend uitziet..maar meer om de oude troep zo snel mogelijk te verkopen. De marktplaats eigenaars hebben dan ook een goede beslissing genomen om het bedrijf tegen een goed bod te verkopen. Proficiat!