Nederlandse websites doen het redelijk goed wat betreft kwaliteit en toegankelijkheid van bedrijfswebsites, blijkt uit Zweeds onderzoek. TPG wist zelfs door te dringen tot de top drie. Alleen Svenska Cellulosa (Zweden) en Stora Enso (Zweden/Finland) bieden betere sites.
Het Zweedse investeringsbureau Hallvarsson & Halvarsson onderzocht voor de vierde keer de kwaliteit en toegankelijkheid van de websites van de 157 grootste Europese bedrijven. De websites van Nederlandse ondernemingen zijn op TPG (3) na geen hoogvliegers, maar Shell (24), Philips (36), ABN Amro (46) en Heiniken (68) scoren bovengemiddeld. Unilever zit precies op het Europees gemiddelde met een score van 58 punten en komt daarmee op de 77ste plaats.
Over het algemeen is de kwaliteit van de Europese bedrijfswebsites verbeterd vergeleken met vorig jaar, zo concluderen de onderzoekers, maar bij de Belgische bedrijven gaat die kwaliteit juist achteruit. De zes onderzochte Belgische bedrijfswebsites halen gemiddeld slechts 48 op 100. Dexia is de enige die net het Europese gemiddelde van 58 op honderd haalt.
De onderzoekers baseren zich voor hun beoordeling op een lijst van honderd criteria. Die maakten ze door aan 150 analisten, investeerders en economische journalisten te vragen wat ze belangrijk vinden op bedrijfswebsites. Uit hun antwoorden blijkt onder meer dat de website van bedrijven voor hen veruit de belangrijkste informatiebron is over het bedrijf in kwestie: 85 procent van die informatie vinden ze op die manier.
Meer informatie over het onderzoek is te vinden op www.webranking.nu