Met de komst van de Wet Financiële Dienstverlening begin 2005 worden onder andere de verantwoordelijkheden van financiële dienstverleners tegenover hun klanten vastgelegd. Distributeur Tel2Com ziet hierin een kans voor ICT-resellers om flink geld te verdienen aan de verkoop van voice logging-systemen.
De nieuwe wet behelst ook de registratie van alle telefoongesprekken die financiële instellingen voeren. Natuurlijk kan handmatig van elk telefoongesprek een aantekening gemaakt worden, maar het is veel handiger om alle telefoongesprekken automatisch op te nemen. ‘En daarom proberen we voice logging uit de nichemarkt te trekken,’ licht Jeff Scipio, sales director bij Tel2Com, toe. ‘Voice logging bestaat al langer, maar we proberen dit evangelie nu ook in Nederland te verkondigen. In Engeland is voice logging verplicht, en daar hebben onze resellers een goede boterham aan kunnen verdienen. We zien de grote voordelen en willen onze huidige maar vooral ook toekomstige resellers in Nederland hiervan op de hoogte brengen.’
Ander dealerbeleid
Volgens Scipio is de verkoop van voice logging-systemen zeer interessant voor resellers, helemaal in het economisch slechte klimaat dat momenteel heerst, waarin marges zwaar onder druk staan. ‘Momenteel is er een economische conjunctuur waarin distributeurs hun resellers onder druk zetten om bepaalde targets te halen. Wij hebben een heel ander dealerbeleid voor ogen. We beoordelen onze resellers op verkoopactiviteit en niet op verkoopresultaat. Als een reseller een tien scoort voor zijn activiteiten maar het resultaat is nul, dan is hij toch waardevol voor ons. Om die reden bieden we onze resellers dan ook zeer behoorlijke marges. Aan de andere kant ondersteunen we de resellers actief en leggen we geen targets op. Als je dat wel doet, kom je als distributeur bedrogen uit.’
Tel2Com is actief bezig met het observeren en bestuderen van eindgebruikers en branches. Scipio: ‘Dat doen we voor onze partners. We brengen een organisatie of branche in kaart en kijken hoe we voice logging daar kunnen inpassen. Als dat plaatje ons duidelijk is, dan heeft onze reseller een aanleiding om deze klant of branche te benaderen. Als de klant met hem in zee gaat, kan de reseller vervolgens ook nog eens andere diensten gaan verlenen. Er zijn maar weinig distributeurs die zich verdiepen in de werkprocessen van de eindgebruikers, maar toch levert het erg veel op. En voor voice logging is het juist belangrijk dat de ernst ervan wordt ingezien. We leven in een claimcultuur waarin je alles moet kunnen bewijzen. Kun je dat niet, dan heb je zo een rechtszaak aan je broek.’