Softwaregigant Microsoft zag zijn aandeel in de browsermarkt de voorbije maanden lichtjes krimpen. De onderneming heeft met Internet Explorer echter nog steeds 92,9 procent van die markt in handen.
Dat meldt persagentschap Reuters. In juni werd Internet Explorer nog gebruikt door 95,5 procent van de internetgebruikers. De lichte daling is vooral te wijten aan de stijgende populariteit van Firefox, een gratis browser van de Mozilla Foundation. Dat zou blijken uit de gegevens van Websidestory, dat internetgebruik analyseert.
Het marktaandeel van Firefox is volgens dit onderzoeksbureau gestegen van 3,5 procent in juni tot 6 procent nu. De Mozilla Foundation is een groep programmeurs die samen de Firefox-browser ontwikkelen. Een belangrijk deel van de softwarecode komt van Netscape, de browser die ooit de marktleider was. Netscape stierf echter een zachte dood door de, in de ogen van velen ontoelaatbare, koppeling van IE aan het Microsoftbesturingssysteem Windows. Dit frustreerde het werken met browsers van derden.
Het overblijvende deeltje van de huidige browsermarkt (zo'n 1 procent) wordt voornamelijk bezet door de Safari browser van Apple en door de Opera browser.
Volgens tegenstanders van Internet Explorer heeft Microsoft zijn browser niet meer echt vernieuwd sinds het een oppermachtige marktpositie inneemt. Microsoft zelf stelt dat het zich wil toeleggen op het verbeteren van de beveiliging van Internet Explorer en op Longhorn, de nieuwe versie van Windows die in 2006 klaar moet zijn.