Zowel in de consumentenmarkt als in de zakelijke markt lijkt het beschikken over een breedbandige internetverbinding niet voor iedereen een 'must'. Dit blijkt uit zeer recent onderzoek van Heliview Research.
Momenteel beschikt 59 procent van de huishoudens over een internetverbinding en naar verwachting stijgt dit binnen twaalf maanden naar 64 procent. Een aanzienlijk deel van de bevolking, bijna drie miljoen huishoudens, heeft vooralsnog dus geen internettoegang. Daarnaast blijkt dat van de huishoudens met internet, 36 procent beschikt over een ‘primitieve’ verbinding (analoge toegang of isdn).
Een rekensom leert dat dus zo’n 1,5 miljoen huishoudens wel toegang heeft, maar beschikt over een verbinding die niet geschikt is voor het merendeel van de internettoepassingen. Ondanks de intensieve concurrentie tussen aanbieders van kabel en adsl en daarmee steeds lagere prijzen, lijkt deze laatste groep huishoudens niet eenvoudig te overtuigen van breedband internet.
Wel constateert Heliview dat huishoudens in een hogere mate bereid zijn meer te betalen voor een snellere verbinding. 16 procent van de huishoudens met internet geeft dit aan. Een andere mogelijke impuls kan zijn het bundelen van ‘communicatiediensten’ als internet, telefonie en tv. 41 procent van de huishoudens is bekend met de mogelijkheden en zo’n 3 procent geeft aan concreet dergelijke diensten als bundel in te kopen. Desalniettemin verwacht Heliview dat het nog jaren duurt voordat de Nederlandse consument volledig over is op breedband internet. Een aanzienlijke groep huishoudens, vooral ouderen, zullen deze stap wellicht nooit zetten.
Ook in de zakelijke markt stelt Heliview vast dat breedband internet geen gemeengoed is. Van alle organisaties met meer dan vijf werknemers beschikt 34 procent nog altijd over een analoge verbinding of isdn toegang. Dit gedrag is voornamelijk waar te nemen in de kleinzakelijke markt. De vraag naar dsl stijgt de laatste jaren explosief, momenteel maakt 45 procent van de organisaties hiervan gebruik voor internet toegang. Zoals ook in de consumentenmarkt, wint in de zakelijke markt dsl terrein van de kabel. Het aandeel van de diverse kabelaanbieders staat dan ook in schril contrast met dat van KPN (circa 68 procent) in de zakelijke markt voor internettoegang.
Heliview ziet dat organisaties bij het overstappen naar andere typen verbindingen of providers, de stabiliteit en betrouwbaarheid in een derde van de gevallen doorslaggevend zijn. Deze mindset zal het gebruik van breedband internet een extra impuls geven, maar is niet voldoende om spoedig te kunnen spreken van Nederland Breedbandland, zoals de overheid dat als doel heeft geformuleerd.