In Nederland ontwikkelt ‘application service providing’ zich tot een bloeiende volwassen branche. Het aanbod aan applicaties is groot en vrijwel alle asp’s maken professionele afspraken met de klant via een ‘service level agreement’. Voor gebruikers zijn er geen belemmeringen meer wat betreft de kosten van de dienstverlening en de prestaties en kosten van internet. De barrières hebben vooral te maken met onbekendheid en vertrouwen. Asp’s proberen vertrouwen te kweken door sla’s aan te bieden. Daarnaast moeten ze zorgen voor meer voorlichting. Dit blijkt uit onderzoek van het Telematica Instituut en het ASP Forum Nederland.
|
‘Application service providing’ is gedefinieerd als: het op huurbasis vanaf een centrale plaats aanbieden van bedrijfsapplicaties, veelal via internet of gedistribueerd via een publiek of privaat netwerk. Een voorbeeld is een boekhoudpakket dat niet lokaal is geïnstalleerd, maar op een server die via internet toegankelijk is, waardoor de gebruiker op elke pc met internettoegang zijn administratie kan doen. De bedrijven die een dergelijke dienst aanbieden en het contact met de gebruiker onderhouden noemen we aspdienstverleners of asp’s.
Op dit moment bieden in Nederland naar schatting 170 asp’s bedrijfsapplicaties aan. Dit aantal is exclusief banken die internetbankieren aanbieden en isp’s (internet service provider) die bijvoorbeeld webmail aanbieden.
Overal en altijd
Uit de enquête onder asp’s is een aantal conclusies te trekken.
|
De klanten zijn vooral te vinden in de zakelijke dienstverlening, waaronder accountants, boekhouders, automatiseringsbedrijven en alle mogelijke verhuurbedrijven. In de financiële sector is asp opvallend populair, hoewel volgens het CBS slechts 2 procent van de bedrijven in Nederland onder deze sector valt. De populariteit van deze sectoren is te verklaren door het feit dat de bedrijven erin veel gebruikmaken van administratieve en financiële softwarepakketten. Dit zijn juist de generieke softwarepakketten die een asp op grote schaal kan aanbieden (zie figuur 1).
Openbare voorzieningen, logistiek, onderwijs en zorg komen ook relatief veel voor als asp-klant. De landbouwsector maakt relatief weinig gebruik van asp, terwijl 14 procent van de bedrijven in Nederland daaronder valt. Uit het onderzoek blijkt dat asp’s als grootste voordeel niet beter beheer of lage investeringskosten noemen, maar de mogelijkheid om applicaties overal en altijd te gebruiken. Dit is een belangrijk voordeel voor bijvoorbeeld de kleine zelfstandige ondernemer die ook thuis aan zijn administratie wil kunnen werken. Een onderzoek onder gebruikers bevestigt dat die het waarderen dat de software thuis, onderweg en op andere locaties beschikbaar is.Omdit voordeel uit te buiten wil 75 procent van de asp’s mobiele toegang tot zijn applicaties aanbieden. In tegenstelling tot het thuisgebruik is het mobiele gebruik nog beperkt. Andere door gebruikers genoemde voordelen zijn: minder personeel, lage startkosten, flexibiliteit en de ruimte die de ondernemer krijgt voor zijn kernactiviteiten.
Drempels
De aanbieders zien de onbekendheid met asp als de grootste belemmering bij bedrijven om over te stappen.
|
Opvallend is dat zowel asp’s als potentiële gebruikers aangeven dat mogelijke problemen en de kosten van internet en kosten in het algemeen geen drempel zijn. Gebruikers zijn zelfs zeer tevreden over het kostenoverzicht, al vinden ze asp niet goedkoop.Meestal betalen ze per gebruiker of permaand.Bij veel gebruikers waren de kosten niet doorslaggevend bij de keuze voor asp. Gebruikers blijken een nauwe relatie met hun dienstverlener te hebben. De aanleiding voor een ondernemer om voor asp te kiezen is vaak de start van een nieuw bedrijf of vernieuwing van zijn hardware en software.
Argumenten
Gebruikers baseren de keuze voor een bepaalde asp veelal niet op inhoudelijke argumenten. Ze winnen van tevoren nauwelijks informatie in bij brancheorganisaties of andere gebruikers. Ze baseren hun keus meer op de functionaliteit van het softwarepakket dan op het feit dat dit op basis van asp kan worden geboden. Opvallend is dat sommige gebruikers zelfs niet bekend zijn met het begrip asp. Hieruit blijkt dat asp steeds meer wordt gepresenteerd als een dienst en minder als een technologie op zich. De dienstverleners vinden dat brancheorganisaties en de overheid kunnen meehelpen aan het verspreiden van een helder en positief beeld door zelf aanasp te gaandoen, voorlichting en het vertellen van succesverhalen. De
|
Professionalisering
De Nederlandse asp’s zien de toekomst vol vertrouwen tegemoet. Het overgrote deel werkt aan nieuwe applicaties, en wil nieuwe markten bedienen en nieuwe diensten aanbieden. De omzetten stijgen, er ontstaat een scala aan nieuwe applicaties en vrijwel alle asp’s maken op professionele wijze via een sla afspraken met de klant. Samen met het succes van adsl en de toekomstige mogelijkheden van mobiele internettoegang zal dit sterk bijdragen aan verdere groei van de aspmarkt.
De beschikbaarheid en kwaliteit van snelle datanetwerken als adsl en wifi nemen toe. Daardoor is software door meerdere mensen en bedrijven en op diverse locaties te gebruiken, zowel binnen als buiten en zowel op het werk als thuis. Deze trend, waarbij een product van goede kwaliteit overal en altijd eenvoudig beschikbaar is, wordt wel beschreven als ‘software uit de kraan’. Naast de kwaliteit en snelheid van netwerken groeit ook het gebruik van internet voor zakendoen en financiële transacties sterk. 50 procent van alle bedrijven doet al aan internetbankieren (zie http://www.nederlandgaatdigitaal.nl). Het vertrouwen in de veiligheid van internet groeit dus. Daarnaast verwachten de asp’s dat isp’s, brancheorganisaties en softwareleveranciers asp zullen accepteren als een volwaardige ictoplossing. Het gebruik van sla’s en de aandacht die wordt besteed aan beveiliging wijzen op een professionalisering van de asp-branche. Onafhankelijke voorlichting blijft wel belangrijk om asp onder de aandacht te brengen, vooral binnen het mkb. Brancheorganisaties en overheid kunnen daar volgens de asp’s een belangrijke rol in spelen.< BR>
Ronald van Eijk, Petra van der Stappen, Carla Verwijs wetenschappelijk onderzoekers Telematica Instituut |