De IT Xpo 2004 van onderzoeksbureau Gartner, eerder deze week gehouden in Cannes, stond in het teken van gematigd optimisme. Twee ontwikkelingen liggen daaraan ten grondslag. De eerste pijler wordt gevormd door de cijfers, die aarzelend in de plus komen. De tweede is de machtsstrijd die grote leveranciers voeren om het volledige bedrijfsproces van de klant te beheersen.
Het goede nieuws van Gartner in Frankrijk was dat de ict-bestedingen in Europa volgend jaar weer toenemen. Zonder correctie voor de zwakke dollar komt die groei uit op 3,6 procent. Wanneer rekening wordt gehouden met de positie van de Amerikaanse munt bedraagt de groei van ict-bestedingen 2 procent. Dat is nog niet veel, maar nog altijd meer dan de dalingen van de uitgaven van respectievelijk 7 en 3,8 procent in 2003 en 2004. Hiermee blijft Europa wel ver achter bij de rest van de wereld. In 2004 is Europa onbetwist hekkensluiter wat betreft groei van de automatiseringsmarkt, in 2005 zakt alleen Japan onder het niveau van Europa.
Deze ontwikkelingen wijzen gelijk op het slechte nieuws: de gevaren die de broze opleving bedreigen. De meest in het oog springende bedreiging is de razendsnelle opkomst op de technologiemarkt van landen als China, India, Thailand én Latijns Amerika. Alle aandacht die naar de Aziatische landen gaat, overschaduwt de toenemende aantrekkingskracht van Latijns Amerika voor offshoring. Daarnaast is de ongehoord sterk gestegen olieprijs een bedreiging voor groei in de sector. Vergeleken met een jaar geleden is de olieprijs 80 procent gestegen.
Machtsstrijd
De groei van de ict-markt die Gartner voorspelt, komt overigens voor het overgrote deel vanuit de consumentenmarkt. Een unieke ontwikkeling is dat de rekenkracht van de apparatuur die particuliere gebruikers in huis hebben, die van zakelijke apparatuur steeds meer benadert. Zo heeft de binnenkort te introduceren Playstation 3 bijna evenveel kracht als een instapmodel Cray supercomputer.
Op de zakelijke markt zet de machtsstrijd, die zich nu al aftekent, zich voort. De grote softwareleveranciers, zoals IBM, Microsoft, SAP en Oracle, proberen in toenemende mate het gehele bedrijfsproces van hun klanten in handen krijgen. Dit leidt tot een ingrijpende consolidatieslag. Voor gebruikers is het onvermijdelijk dat zij afhankelijk worden van die grote leveranciers. In de onderhandelingen kunnen zij echter gebruik maken van de gretigheid die de leveranciers nu aan de dag leggen. Het is onverstandig vervolgens het hele bedrijfsproces uit handen te geven. De samenwerking levert meer op als ook interne medewerkers continu hun eigen ict in de gaten houden.< BR>