In een onderzoek van IDC geeft 51 procent van de Europese bedrijven aan dat de prestaties van de it-afdelingen moeten verbeteren, terwijl tegelijkertijd de it-kosten omlaag moeten. Dit leidt tot meer uitbesteding
Uit de European services survey 2003, waarvoor onderzoeksbureau IDC vijfhonderd bedrijven onderzocht, blijkt dat de trend it-services uit te besteden doorzet, al vlakt de groei in 2006 iets af naar ongeveer 9 procent.
Onderzoeker Jamie Snowdon gaf daarbij desgevraagd aan dat deze onderzoeksresultaten los staan van offshoring. “Bij offshoring kunnen de werknemers nog steeds in dienst zijn van het bedrijf; de onderneming clustert deze werknemers alleen in een land waar op een goedkope manier gewerkt kan worden. Bij outsourcing gaat het om het inhuren van mensen, diensten en/of apparatuur van buiten de onderneming. Dat kan net zo goed in eigen land zijn als in een lagelonenland.”
Uit het onderzoek kwam naar voren dat de gerichtheid op het controleren van de kosten en het creëren van een zo gunstig mogelijke verhouding tussen productiviteit en winstgevendheid voor 45 procent van de ondervraagden de grootste uitdaging van het moment was, waarbij 82 procent aangaf dat de organisatie meer veranderingen nodig had om efficiënter te (kunnen) worden. Gevraagd naar de prestaties van de eigen it-afdeling in dit kader wil 51 procent van de ondervraagden niet alleen de prestaties van it verhogen maar tegelijkertijd ook de kosten verminderen.