Voor de derde keer voerde Computable een imago-onderzoek uit onder haar lezers. IBM kwam opnieuw als sterkste onderneming uit de bus, gevolgd door Microsoft en HP.
Aan de top van het klassement veranderde weinig in vergelijking met de twee voorgaande edities van het onderzoek – alleen HP en Microsoft wisselden stuivertje. In vergelijking met vorig jaar steeg Oracle van de zevende naar de vierde stek, Atos Origin schoot omhoog van 10 naar 5.
KPN weet al drie jaar een stijging te realiseren, van de veertiende positie in 2001, via de negende plaats vorig jaar naar een achtste plek nu.
Sterke dalers zijn er ook, zoals CapGemini, dat nu negende staat maar vorig jaar op nummer vijf stond, en Dell, dat van plaats zes naar elf zakte. Hoogste binnenkomer was IBM Consulting Services, dat beslag wist te leggen op een vijftiende positie.
Het imago-onderzoek van Computable weerspiegelt de perceptie van 1839 lezers. Elk van de respondenten selecteerde in drie categorieën vijf bedrijven, die vervolgens elk een cijfer van 1 (hoogst) tot 5 (laagst) kregen. De drie categorieën zijn ‘Meest gewaardeerde zakenpartner’, ‘Innovatiefste ict-bedrijf’ en ‘Aantrekkelijkste werkgever’. De resultaten van die drie onderzoeken werden separaat al gepubliceerd in de Computable 100, die eerder deze maand verscheen. Voor de nu gepubliceerde lijst zijn de resultaten per rubriek opgeteld.
Het onderzoek wordt enigszins vertroebeld doordat dit jaar voor het eerst printerfabrikanten werden toegevoegd. Daardoor trad een verschuiving op in de lijst. In deze top-vijftig gaat het dan om Oce, Xerox en Canon. Ook Adobe, IBM Consulting Services en Sony zijn dit jaar nieuw in de lijst. Dit ging ten koste van bedrijven als Toshiba en Unit4. < BR>