Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Wilt u dat Google alles vindt? Waar wordt gevist?
Wilt u dat Google alles vindt?
… installeer dan onmiddellijk Google Desktop Search. Vorig weekend heb ik Googles nieuwe zoekprogramma voor de pc geïnstalleerd. Ik ben volledig verkocht. Soms heb je dat. Het gratis programmaatje doorzoekt razendsnel alle e-mail, spreadsheets, tekst- en presentatieprogramma’s en zelfs eerder bezochte webpagina’s die op je harde schijf staan. Het is zo snel dat het zelfs niet meer loont om via de bestandenlijst een bestand te openen. Het programma indexeert behalve bestands- en foldernamen, bestanden aangemaakt met de Microsoft-programma’s Word, Outlook, Excel, Explorer en Power Point en het chat-programma van AOL. Ik neem aan dat ondersteuning van andere bestandsformaten nog wordt toegevoegd. Zo ingewikkeld is dat niet. Vooral ondersteuning van zip en pdf mis ik node in deze bètaversie.
Het is met terugwerkende kracht onbegrijpelijk waarom Microsoft ons nooit zo’n hulpmiddel heeft aangeboden. De zoekfunctie in Windows komt ineens belachelijk over. Al in de jaren tachtig waren er indexgebaseerde zoekprogramma’s voor de pc die sneller werkten dan de zoekfunctie die Microsoft meelevert. Het nieuwe desktopzoekprogramma van Google onderscheidt zich door zijn gebruiksvriendelijkheid, compactheid en prijs. Het is namelijk gratis.
Moet Microsoft hierop reageren? Dat lijkt me wel. Het bedrijf wil via de volgende generatie Windows (Longhorn) het internet integreren in de desktop, maar voorlopig maakt Google meer vooruitgang met het integreren van de desktop in het web. Google werkt volgens hardnekkige geruchten ook aan een eigen browser en chat-software. Bovendien komen ook America Online, Yahoo en Ask Jeeves met een gratis desktopzoekapplicatie.
Hoe wil Google de investeringen in dit programma terugverdienen? Google laat zich daar niet duidelijk over uit. Laten we niet vergeten dat het bedrijf nauwelijks software, maar des te meer advertenties verkoopt. De nieuwe software kan gewoon onder de post ‘marketing’ geboekt, want het programma draagt ongetwijfeld bij aan een nog grotere populariteit van de internetzoekmachine. Het ligt echter voor de hand dat Google op termijn zijn advertentiesysteem koppelt aan de desktopapplicatie. Aan zoekwoorden worden dan advertenties gekoppeld. Daar lijkt me, anders dan bij de webmaildienst gmail, vanuit privacyoogpunt geen bezwaar tegen. Immers, alleen het zoekwoord en niet de inhoud van een document of de harde schijf zal als ’trigger’ voor het vertonen van de advertentie worden gebruikt.
In sommige media wordt Googles nieuwe programma als een privacy-nachtmerrie afgeschilderd. Dat lijkt me onzin. Het programma werkt lokaal op de harde schijf en geeft geen privacygevoelige informatie door. Wat een gebruiker zich wel terdege moet beseffen is dat Google Desktop ideaal gereedschap is om iemands doopceel te lichten. Binnen een seconde staat je hele computerverleden over een bepaald onderwerp op het scherm: alle documenten, alle mail, alle bezochte webpagina’s en zelfs alle chatberichten, gerangschikt naar datum of relevantie. De spion moet wel toegang hebben tot het systeem. Je hoeft echter maar even naar de wc te gaan, of een collega kan toeslaan. Dat lijkt me voor veel werknemers geen fijn idee, voor bedrijven trouwens ook niet. Niettemin verwacht ik dat Google Desktop net zo’n hit wordt als Google zelf.
Waar wordt gevist?
… vooral in de Verenigde Staten. Je moet aantrekkelijk aas hebben om vis te laten bijten. Vaak speculeren cybercriminelen op de inhaligheid van mensen. We kennen de keurige mailtjes van Zuid-Afrikanen en Nigerianen die hulp zoeken bij het vrijmaken van kapitaal. Bij het zogeheten ‘phishing’ (uit te spreken als fishing) gaat de oplichting subtieler. Een vertrouwd ogend mailtje van je bank verzoekt je in verband met een ernstige storing bepaalde gegevens te bevestigen. De link in de mail brengt je echter niet bij de eigen bank maar bij een authentiek ogende nepsite. Vervolgens word je verleid pincodes, creditcardnummers of wachtwoorden in te tikken. In het Nederlands taalgebied zijn me geen gevallen bekend, maar in de VS komt het veel voor. Het is een sport die internationaal sterk in opkomst is.< BR>
Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict-nieuws van de afgelopen week.