Cisco komt als eerste met een geïntegreerde-servicerouter, met daarin zowel security, ip-telefonie, lan en wan. Daarmee mikt het bedrijf ondermeer op bankfilialen, remote afdelingen van grote ondernemingen en het mkb.
Andere aanpak netwerkintegrators De komst van de geïntegreerde-servicerouter betekent voor netwerkintegratoren een behoorlijke ommezwaai. Zij konden in het verleden immers uitpakken met de complexe integratie van lan-routing, wan-connectiviteit, security en ip-telefonie. Nu alles in één platform verpakt is, wordt het voor ict-managers een stuk makkelijker te implementeren en kunnen integratoren hun factuur niet langer vullen met technologische integratieperikelen. “Technologie wijzigt constant; als organisatie moet je je daarop voorbereiden”, zegt Max Müller, ceo van Dimension Data Europe. Hij noemt de geïntegreerde-servicerouter “de start van een nieuw technologietijdperk”. Het betekent in ieder geval dat integratoren zich voortaan meer zullen moeten richten op diensten en vooral toepassingen. Cisco stelt dat integratoren dankzij de samenvoeging van security en ip-telefonie in één router, meteen hun potentiële markt kunnen verdubbelen. |
Volgens Cisco’s eigen cijfers zou die geïntegreerde aanpak leiden tot een besparing van bijna 50 procent op de operationele kosten. De nieuwe Cisco 1800-, 2800- en 3800-routerseries bevatten Ethernet-lanpoorten, vpn-modules, firewall en ‘intrusion detection’ (ids) en de callmanager Express voor internettelefonie. De hamvraag is uiteraard of deze integratie geen invloed zal hebben op de prestaties van het netwerk, maar volgens Cisco komt de snelheid van de huidige diensten niet in het gedrang, aangezien de prestaties van de router zelf met een factor zeven zijn opgewerkt.
“Voor de meeste cio’s is het netwerk vandaag dé kritieke factor voor toepassingen”, meent Nick Earle, Cisco’s vice-president planning en operations voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Hij haalt een eigen recente studie van juni aan, waarin meer dan de helft van de 331 respondenten een voorkeur uitspreekt voor de integratie van diensten op één routerplatform.
Light-versie
De combinatie van security met ip-telefonie is uniek, hoewel de callmanager Express een soort light-versie is van de gewone callmanager en zich beperkt tot de meest gebruikte mogelijkheden. Hij kan 24 tot maximaal 240 telefoongebruikers aan, en er kunnen ook gewone analoge of isdn-toestellen worden aangesloten. Cisco zou in Europa volgens een recent Synergie-rapport zo’n 10 procent van de ip-telefoniemarkt in handen hebben, maar Alcatel en Siemens – met elk een kwart van de inkomsten – blijven hier de absolute marktleiders. Wereldwijd zou Cisco al drie miljoen ip-toestellen hebben afgezet.
De integratie met firewall en ‘intrusion detection’ is een uitkomst voor kleine ondernemingen die onvoldoende technische mensen in huis hebben. Cisco heeft het ook graag over het ‘selfdefending network’: wie inlogt en niet de laatste security-update heeft gedownload, krijgt pas toegang nadat hij of zij het nodige heeft aangepast. De ingebouwde Catalyst lan-router bevat ook 10/100 tot 1 Gigabit Ethernetpoorten. De vpn-toegangsverbinding met de hoofdvestiging kan tot 34 Mbit/s aan. De 1800-serie is beperkt tot een 2 Mbit/s-lijn.
Onvermijdelijk
De grote vraag blijft hoe deze ‘alles-in-een’-aanpak wordt ontvangen. Heel wat ict-managers houden de diverse netwerkdiensten immers juist graag gescheiden, omdat problemen met één onderdeel mogelijk ook een impact hebben op de andere diensten. “Het is onvermijdelijk dat we evolueren naar één geïntegreerd ip-netwerk”, meent echter Kaan Terzioglu, Cisco’s managing director ‘advanced technology marketing’ voor Europa.
Hoewel vandaag 90 procent van de Cisco-business via channelpartners loopt, ziet hij ook veel mogelijkheden voor operatoren die ondernemingen een geïntegreerd pakket kunnen aanbieden. Op die manier zouden ze de vermindering van de inkomsten uit telefonie kunnen compenseren. In de praktijk houden echter heel wat dienstenleveranciers – voorlopig – de boot af.
Hotels en winkels
Cisco legt zich ook steeds meer toe op toepassingen voor verticale markten. De twee belangrijkste zijn op dit moment de hotel- en de winkelsector. In beide gevallen wordt er gewerkt met lage marges, probeert men de klant zo lang mogelijk binnen te houden en wil men hem zoveel mogelijk geld laten besteden. Technologie is daarbij volgens Cisco dé leidraad om kosten te besparen en informatie te integreren.
“De wachtrijen bij de kassa’s in de winkels en bij de check-outbalies in de hotels wekken bijvoorbeeld enorm veel ergernis op. Als dat geautomatiseerd kan worden, zijn we al een stap verder”, stelt Terzioglu. Cisco pleit voor de integratie van ip-telefonie, snel internet, video- en spelletjesdiensten en toegangscontrole in hotels. Het Sheraton-hotel in het Poolse Krakov is eind juli uitgerust met een dergelijk platform. Voorlopig is daar tv-over-ip nog niet geïmplementeerd, maar de draadloze hotspot zorgt er wel voor dat het hotelpersoneel onderling kan communiceren met draadloze ip-telefoontoestellen.< BR>
Lufthansa: ‘convergentie geen prioriteit’
De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa stapt vermoedelijk volgend jaar, in het eerste of tweede kwartaal, op sommige locaties over op de geïntegreerde-servicerouter van Cisco. “We zijn nog bezig met het testen van het platform”, vertelt cio Norbert Dähne. Lufthansa, vorig jaar goed voor een omzet van 611 miljoen euro, heeft 4400 werknemers en is actief in veertien landen. De divisie ‘Communications Systems’ telt zo’n 220 medewerkers en levert ook diensten aan onder andere reisagentschap Thomas Cook. Lufthansa staat garant voor een netwerk-uptime van 99,99 procent.
“Voor we de nieuwe routers in huis halen, hebben we nog heel wat werk te doen. Maar er liggen een paar projecten op tafel”, zegt Dähne. De ict-divisie van Lufthansa werd destijds uitbesteed aan EDS, maar vier jaar geleden opnieuw onder eigen dak gehaald. Voor remote locaties maakt Lufthansa meestal gebruik van telkens twee internetdienstenleveranciers, zodat één van beiden bij uitval de applicatie kan overnemen. “Isp’s zijn nu eenmaal veel goedkoper dan netwerkdienstenleveranciers”, rekent Dähne voor.
De luchtvaartmaatschappij wil alle partners op één netwerk brengen, met een zogenaamde ‘intelligent exchange layer’. Doel is een realtime overzicht en controle van alle transacties met de diverse partners.
Lufthansa werkt van oudsher met Equant (ex-Sita) als operator, maar ook met BT. In de Verenigde Staten maakt het gebruik van MCI en recent is in Azië een project opgestart met NTT Docomo. Opvallend is dat spraak/data-convergentie voor de maatschappij geen prioriteit is: “We hebben recent een analyse gedaan waaruit blijkt dat het niet overal zal werken. In sommige gevallen zal het nog twintig jaar duren voordat we overgaan naar ip-telefonie”, meent Dähne.