Uit een enquête van tijdschrift Industrie Technisch Management en consultingbureau Insites blijkt dat steeds meer Belgische ondernemingen online producten aankopen.
De enquête werd gehouden bij 634 Belgische inkopers. 62 procent van de ondervraagden meldden dat zij voor hun bedrijf aankopen verrichten via het internet. Dat was tijdens de vorige enquête in 2002 nog 51 procent.
De online gekochte artikelen zijn vooral accessoires (bijvoorbeeld kantoorartikelen), computermateriaal en producten voor onderhoud, herstelling en operationele werking. De aankoop van computerhardware is, vergeleken met 2002, gedaald van van 28 tot 22 procent.
Er zijn geen grote verschillen in het online koopgedrag tussen Vlaanderen, Brussel of Wallonië. Opmerkelijk is wel dat kleine bedrijven sneller de stap blijken te zetten naar online aankopen dan grote ondernemingen. De bedrijven die nog niet via het internet aankopen, noemen als belangrijkste redenen dat ze beter kunnen onderhandelen met een vertegenwoordiger, dat persoonlijk contact te belangrijk is voor hen en dat het type producten dat ze kopen te complex is.