Het adviesbureau AC Consult heeft na twee jaar weer een aantal Belgische websites onder de loep genomen. Er is in de tussentijd veel verbeterd, maar het totaal is toch ondermaats.
AG Consult onderzocht voor het Belgian Web Usability Rapport de gebruiksvriendelijkheid van honderd Belgische websites. De helft daarvan is ook twee jaar eerder onderzocht. Het onderzoeksbureau gebruikte dezelfde twintig basiscriteria als in 2002.
Het goede nieuws is dat de Belgische websites erop vooruitgaan wat de algemene gebruiksvriendelijkheid betreft. Het slechte nieuws is dat het helaas maar mondjesmaat is, zo stelt het adviesbureau. Volgens AG Consult faalt 50 procent van de websites nog steeds op veertien of meer van de twintig criteria, in vergelijking met 60 procent twee jaar geleden.
Die criteria zijn gebaseerd op hetgeen gebruikers aanduiden als de belangrijkste elementen om een website vlot te kunnen bereiken (toegankelijkheid), snel te kunnen begrijpen en gebruiken (gebruiksgemak), gemakkelijk te kunnen lezen (gebruikservaring) en ze nuttig en waardevol te vinden (gebruikswaarde).
Er werden twintig groepen van vijf verwante sites onderzocht, waaronder portaal- en jobsites, sites van beursgenoteerde bedrijven, energieleveranciers en overheden. Een derde van de geteste sites komt voor in de top honderd van de meest bezochte Belgische websites.
Net als in 2002 toont het onderzoek aan dat er een duidelijk verband is tussen de gebruiksvriendelijkheid van een site en het aantal bezoekers, zo concludeert AG Consult. In alle categorieën waar officiële cijfers voorhanden zijn, blijkt de site die het beste scoort inzake gebruiksvriendelijkheid ook de populairste te zijn.