Marlboro, West, Mild Seven, Lucky Strike en Benson & Hedges zien hun sponsordomein in de Formule 1 door strengere reclamewetgeving steeds verder afbrokkelen. Voor de renstallen betekent dit omzien naar nieuwe sponsors, beter gezegd partners. Daarbij is het oog gevallen op de ict-industrie, die daar wel oren naar heeft.
Jarenlang kwam het grote geld voor de Formule 1 uit de tabaksindustrie. De strenge wetgeving omtrent reclame voor tabaksmiddelen in de Verenigde Staten, Europa en uiteindelijk wellicht ook de rest van de wereld betekent voor de Formule 1-renstallen dat hun inkomstenbron snel opdroogt. Zij moeten elders geldschieters vinden. Een moeilijke taak, want welke industrietak is vandaag de dag nog bereid om diep in de buidel te tasten voor een stickertje op een racewagen? Daarnaast is het voor dit soort sponsors onduidelijk waar de Formule 1 uiteindelijk toe leidt, het lijkt een bodemloze put.
Wereldwijd
De (momenteel) tien renstallen zijn echter inventief. Het vinden van ‘sponsors’ die alleen maar karrenvrachten geld binnen brengen wordt steeds moeilijker. De teams hebben meer kans van slagen als zij ‘partners’ werven. De ict-industrie is daarvoor bij uitstek geschikt. Naast pecunia kan zij namelijk de teams ook van technologie voorzien. Dit leidde een aantal jaren geleden al mondjesmaat tot de komst van diverse ict-bedrijven in het Formule 1-circuit. Het toenmalige Compaq (nu HP) was de eerste die het echt groots aanpakte door hoofdsponsor/partner van BMW Williams te worden.
Belangrijkste ict-sponsors/partners Ferrari Vodafone, AMD, Acer, Infineon BMW Williams HP, Accenture, Intelsat McLaren Siemens, Computer Associates, Sun, SAP, T-Mobile, Canon Renault Telefonica, NTT Docomo (i-mode), Natapp, Veritas, Tridion (volgend jaar) Bar Honda SAP, UGS PLM (EDS) Toyota Panasonic, BMC Software, EMC, Intel Saber AMD, Cisco Systems, Philips Jaguar UGS PLM (EDS), AT&T Jordan Trust, Atos Kpmg, Tridion Minardi Geen |
Daarnaast is de Formule 1 vrijwel de enige competitie die de hele wereld overtrekt en daarbij relatief de meeste toeschouwers kent. Sponsoring van de Formule 1 kan dus veel betekenen voor de naamsbekendheid van de ict-bedrijven. Door races steeds vaker te organiseren in ‘nieuwe economieën’, kunnen de sponsors/partners nieuwe markten benaderen. D recent in China gehouden race bijvoorbeeld schreef historie. HP zag daar meer dan een miljard potentiële gebruikers. Daarom werd de belettering van de BMW Williams-bolides in Chinese karakters uitgevoerd.< BR>
Grote namen die ontbreken
Veel vooraanstaande, ict-bedrijven wagen zich aan een sponsor- en/of partnerschap bij een Formule 1-stal. Er zijn er echter ook die niets in de Formule 1 doen of daar niet voor willen uitkomen. In deze laatste categorie valt hoogstwaarschijnlijk IBM. Big Blue heeft ooit eens de leefregel aangenomen dat het geen naamsbekendheid wil verwerven in activiteiten met een gevaarlijk karakter, omdat dit de naam van de onderneming kan beschadigen. Een crashende Formule 1-bolide geldt daarbij als voorbeeld. Toch wordt IBM genoemd als belangrijke partner van de Ferrari-renstal, omdat de Ferrari-fabrieken in het Italiaanse Maranello vorig jaar het ict-machinepark volledig hebben gestandaardiseerd op IBM-apparatuur. Het zou dus vreemd zijn als de renstal een andere ict-leverancier heeft.
Twee grote namen die ontbreken zijn Oracle en Microsoft. Eerstgenoemde beperkt zich tot de zeilsport, maar is wel via derden (HP) bij de Formule 1 betrokken (BMW Williams). Microsoft wordt al jaren genoemd als mogelijke sponsor. Er zijn zelfs geruchten dat het een geheel team wil kopen. Misschien is de nu in de etalage staande Jaguar-stal iets voor Gates is.
Vreemde eenden
AMD en Intel zijn twee vreemde namen in de Formule1-sponsoring. Met de producten van de twee processorfabrikanten kunnen de raceteams niets. Hooguit zitten die in de voor de ict gebruikte apparatuur. Beide ondernemingen nemen dan ook bij ‘hun’ gesponsorde teams een bescheiden plaats in op de achtervleugels van de auto’s, AMD bij Ferrari en Intel bij Toyota. Intel sponsort het vrij jonge team van Toyota, omdat dit gebruik maakt van computersystemen op basis van Itanium-processoren. AMD is echter nauw betrokken bij specifieke elementen in de racerij. Het richt zich voornamelijk op de windtunnels. Deze toepassingen zijn volgens marketing-directeur Morris Denton, ook van groot belang voor het ontwikkelen van de rekenkracht van de processoren. AMD is ook sponsor/partner van Sauber, dat rijdt met Ferrari-motoren, en werkt met deze Zwitserse renstal aan een supercomputer voor denieuwe windtunnel van het team. Ook in andere racesporten sponsort AMD op dit gebied. Het is bijvoorbeeld nauw betrokken bij de ‘windtunnel’ van het UPS-wielrenteam (Lance Armstrong) en sponsort dit jaar voor het eerst het Ducati-team in de GP-superbike. Daarnaast overweegt het actief te gaan deelnemen in de zeilsport, zoals meerdere ict-ondernemingen doen.