Computable-lezers hebben IBM verkozen als partner waarmee zij het liefste zaken doen. Big Blue wordt op de voet gevolgd door HP. Het is voor het derde achtereenvolgende jaar dat IBM samen met HP stuivertje wisselt om de eerste en tweede plek, waardoor je welhaast zou kunnen spreken van een gedeelde eerste plaats. Ook Microsoft is nog steeds geliefd bij zakenpartners. Microsoft bezette net als vorig jaar de derde plek.
Een wapenfeit waarmee IBM het afgelopen jaar zakenpartners voor zich probeerde te winnen, was het toelaten van pc-wederverkopers tot het wereldwijde Partner World programma. ‘Dealers’ die notebooks, pc’s en xSeries servers verkopen, konden ineens gebruik maken van een scala aan ondersteuningsmogelijkheden, waaronder trainingen, financiering, marketing en IBM’s marktonderzoeken. Wellicht dat bij de betreffende zakenpartners hiervan een positieve indruk is blijven hangen. Aan de andere kant staat IBM er van oudsher ook om bekend dat zij bij zakenpartners snel met mensen klaar staan wanneer er problemen opgelost moeten worden.
Ook HP probeerde op nieuwe manieren zakenpartners aan zich te binden. Een wapenfeit van HP was het afgelopen jaar HP Flex, een build-to-order dienst die samen met distributeurs is ontwikkeld. HP-resellers zijn hierdoor in staat om op de individuele klant afgestemde A-merk pc’s aan te bieden.
Dikke vriendjes
Ongetwijfeld zal de grootte van de bedrijven er ook mee te maken hebben dat andere bedrijven zo graag zaken met hen willen doen. Als je daar eenmaal dikke vriendjes bent met IBM, HP, Microsoft, et cetera, dan volgt de andere business toch vanzelf? Als je mee kunt liften op het succes van de grote jongens dan komt het eigen succes ook wel, zal menig zakenpartner denken.
Een opvallende steiger in de lijst is Oracle, dat eigenlijk weer terug is van weggeweest. In 2001 stond de softwareontwikkelaar nog op een derde plaats, maar vorig jaar was het bedrijf ineens minder populair en werd de derde plek verruild voor plaats zeven. Nu is Oracle weer terug en staat de fabrikant op de vierde plaats. Wellicht dat het ‘Open Market’-model er iets mee te maken heeft. Onlangs introduceerde Oracle dit nieuwe partnermodel om partners het vertrouwen te geven dat het bedrijf de verkoop via het indirecte kanaal serieus opvat. Partners krijgen reeds in een pre-sales fase vergaande ondersteuning van Oracle om een opdracht binnen te halen.
Dienstverleners
Een andere steiger in de lijst is Atos Origin. Deze verhuisde van plaats negen naar zes. Maar ook Logica CMG doet het nog steeds erg goed. Vorig jaar maakte het een spectaculaire sprong van de 47ste naar de twaalfde plaats en dit keer zijn er weer twee plaatsen bijgesprokkeld. De markt vindt Logica CMG lief, blijkens de waardering die zakenpartners uitspreken voor het bedrijf. De waardering voor het bedrijf komt niet alleen tot uiting in lovende woorden van partners. Gelukkig voor Logica CMG kon de waardering van partners in de eerste helft van dit jaar verzilverd worden door een winstmarge te noteren van 10,3 procent. De fusie tussen Logica en CMG heeft blijkbaar zijn werking gedaan. De kwaliteiten van beide partijen zijn langzamerhand samengesmeed tot een geliefde partner om mee samen te werken. CMG had vooral de intensieve klantcontacten, maar heeft geprofiteerd van de kwaliteiten op het gebied van oplossingen die door Logica zijn ingebracht. Andersom heeft Logica zijn voordeel gedaan met de hechte relaties die CMG met zijn klanten had. In Nederland heeft deze fusie van verschillende kwaliteiten blijkbaar versterkend gewerkt.< BR>