Terwijl gerenommeerde ict-bedrijven als IBM en HP miljoenen dollars steken in nieuwe diensten rond de identificatie van producten met radiotechnologie is onderzoeksbureau Gartner somber over rfid.
Veel organisaties die rfid uitproberen zullen op korte termijn teleurgesteld raken. De technologie is volgens Gartner nog lang niet genoeg ontwikkeld om de verwachtingen op korte termijn waar te maken. Bovendien is rfid minder algemeen in gebruik als aanbieders ons hebben doen geloven. Bij veel proefprojecten is niet goed nagedacht over de zakelijke rechtvaardiging voor een investering in deze technologie. Deze projecten zullen krakend tot stilstand komen als de huidige lofuitingen over rfid binnenkort omslaan in genadeloze kritiek.
Wal-mart
Gartner stelt dat veel Amerikaanse bedrijven een overstap overwegen omdat Wal-mart, het grootste winkelbedrijf in de VS, zijn toeleveranciers verplicht om radiografische labels te gebruiken op dozen. Dit concern wil vanaf januari 2005 in zijn distributiecentrum in Dallas producten met rfid-technologie kunnen afhandelen. In eerste instantie had Wal-mart veel grotere plannen met de technologie. Het wilde alle producten individueel van de productiesite tot het schap in de winkel kunnen volgen. Later is dat teruggeschroefd tot etiketten op dozen in het distributiecentrum in Texas. In Europa blijven de meeste proeven in het winkelbedrijf beperkt tot labels op kratten en rolcontainers.
Uit onderzoek van het Britse onderzoeksbureau Survey Shop, bekostigd door de Amerikaanse producent van rfid-chips en leesapparatuur Intermec, blijkt dat een overgrote meerderheid van Europese directeuren in de logistiek en het winkelbedrijf nog steeds heilig overtuigd is van het succes van rfid. Ruim 80 procent van de vijfhonderd ondervraagde directeuren was het eens met de stelling dat rfid het rendement bij producenten en winkelbedrijven de komende jaren aanzienlijk zal verbeteren. Een minderheid (35 procent) van de respondenten gaf aan bezig te zijn met een rfid-proef of er binnenkort één te starten. < BR>